BT beste bedrijf voor holebi's
De Britse telecomreus British Telecom, informaticagigant IBM en het chemische bedrijf The Dow Chemical Company zijn in Kopenhagen uitgeroepen tot de drie meest holebivriendelijke bedrijven ter wereld. Het was de eerste keer dat de International Gay and Lesbian Chamber of Commerce (IGLCC), die in 2006 opgericht werd, wereldwijd naging hoe op de bedrijfsvloer met de geaardheid van werknemers of collega’s omgegaan wordt.
Aan de hand van enquêtes stelde de IGLCC een index op die de holebivriendelijkheid van ondernemingen meet. Naast de genomineerden deden onder meer Kraft Food, ING, Intel, Novartis, Philips, TNT, UBS en American Airlines mee.
"De resultaten zijn hoopgevend", zegt de secretaris-generaal van de organisatie, Pascal Lépine. "Veel bedrijven hechten erg veel belang aan het thema." Toch blijft een discriminatieloze werkvloer een verre droom. "Volledige gelijkheid is de komende jaren of zelfs decennia nog altijd niet in zicht", aldus Lépine. "We moeten realistisch zijn. En hoewel we hoopvol zijn over de toekomst, is er nog heel wat werk aan de winkel. Te vaak horen we nog van holebi’s dat ze niet dezelfde voordelen krijgen als andere werknemers, alleen omwille van hun seksuele geaardheid."
Uit het onderzoek kwamen een paar belangrijke pijnpunten naar voor. Bijna de helft van de ondervraagde bedrijven heeft niemand in dienst die zich specifiek toelegt op het bewaken van de diversiteit op het werk. Uit andere studies en enquêtes bleek al dat vrouwen maar moeilijk door het glazen plafond kunnen breken en dat de top van ondernemingen veelal een mannenclubje is. Holebi’s blijken op hun beurt op het roze plafond te stoten. In de hoogste regionen van het management van bedrijven zijn nauwelijks holebi’s te vinden. Of ze durven er alleszins niet openlijk voor uit te komen. Bedrijven die wel een goed diversiteitsbeleid voeren, zouden daar volgens Lépine ook best wat meer en beter mee uitpakken.
Toch is de secretaris-generaal optimistisch. "Het is bovendien extra belangrijk om in deze moeilijke economische en politieke tijden de deelnemende bedrijven een pluim te geven voor hun moed om deel te nemen aan de enquête en op die manier een voorbeeldrol te vervullen. Ik daag alle andere multinationals uit om in de toekomst hetzelfde te doen."