Security leveranciers steeds verder naar Security as a Service
Security leveranciers gaan steeds verder richting Security as a Service. Dat blijkt onder meer uit de recente overnames van MX Logic door McAfee en Hounddog door GFI.
Volgens algemeen directeur Walter Scott van GFI was het opkopen van Houddog de beste manier om zijn resellers te helpen overschakelen van een licentiegebaseerd model naar een dienstenmodel. Twee derde van de omzet van GFI komt nu uit de verkoop van licenties, één derde uit security als dienstverlening.
McAfee van zijn kant ziet het overgenomen MX Logic als een goede toevoeging aan zijn SaaS-portfolio. Nu al zijn er volgens McAfee wereldwijd vijf miljoen gebruikers van het SaaS-aanbod Total Protection Service.
Analisten van Canalys zien echter gevaren voor het kanaal in deze toenemende aandacht voor security as a service door de vendors. In een analyse van Symantec Managed Endpoint Protection schrijft Canalys dat heel veel van de diensten geleverd worden door Symantec zelf, zoals bijvoorbeeld het monitoren en beheren van de dienstverlening. “Het is niet duidelijk wat de plaats van de partners hierin is, en welk voordeel er voor hen aan verbonden is,” zegt Canalys. Het Britse analistenbureau raadt Symantec aan partners te helpen bij het ontwikkelen van nieuwe diensten die ze zelf kunnen verkopen aan de eindklanten.