Nieuws

Facebook koopt Twitter-concurrent

Facebook heeft Friendfeed gekocht, een jonge microblogdienst die sociaal-netwerkfeeds verzamelt. Het overnamebedrag is onbekend.

Gebruikers kunnen met Friendfeed al hun activiteitenfeeds op sociale netwerken samenbrengen op één pagina. Hetzelfde geldt voor de feeds van vrienden. Ook kunnen leden berichtjes plaatsen en links, foto’s en video’s met elkaar delen. Friendfeed is vooral in de Verenigde Staten een geduchte concurrent van Twitter.

Imitatie
Facebook heeft diverse functies van Friendfeed al geïmiteerd. Zo maakte de netwerksite het vorig jaar mogelijk voor leden om hun activiteiten op externe sites te importeren in hun Facebook-nieuwsfeed. Ook de ‘Vind ik leuk’-functie is afgekeken van Friendfeed.

"Sinds ik Friendfeed voor het eerst probeerde, heb ik hun team bewonderd omdat ze zo’n simpele en elegante dienst hebben gemaakt waarmee mensen informatie kunnen delen", verklaart Facebook-oprichter Mark Zuckerberg.

Talentovername
CNet-blogger Caroline McCarthy vermoedt echter dat het Facebook helemaal niet zozeer om de dienst gaat, maar eerder om de mannen erachter. Friendfeed-oprichters Bret Taylor en Paul Buchheit komen allebei van Google. Ze hebben daar een belangrijke rol gespeeld bij de totstandkoming van Gmail en Google Maps.

Ook medeoprichters Jim Norris en Sanjeev Singh hebben eerder bij de zoekmachinegigant gewerkt. Met andere woorden: het zou eigenlijk om een talentovername gaan.

Zelfde visie

Facebook-productdirecteur Christopher Cox ontkent dit. Volgens hem moet Facebook een dienst zijn; niet enkel een bestemming. Friendfeed heeft in die richting gefocust, legt hij uit. "En dat is iets waar we enthousiast over zijn, niet alleen de mensen maar het product dat ze hebben gebouwd."

Volgens Bret Taylor zijn er vrijblijvende gesprekken met Facebook gestart toen duidelijk werd dat de bedrijven dezelfde kant op willen met hun producten. Friendfeed heeft niet in de etalage gestaan en was financieel gezond, stelt hij.

Sluiting
Het is niet duidelijk wat er nu op de langere termijn met de Friendfeed-dienst gaat gebeuren. Voorlopig blijft de dienst gewoon draaien, meldt Taylor op de Friendfeed-blog.

Tegenover CNet licht hij toe dat een sluiting niet voor de hand ligt. Een "transitie" is waarschijnlijker. "Ik denk dat onze gebruikers in ons product hebben geïnvesteerd door hun gegevens erin te stoppen, het te delen met hun vrienden. We zouden Friendfeed absoluut niet afsluiten."

businessfriendfeeditprofessionalmicroblognieuwsovername

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken