Resellers vinden toenadering BIASS-Selexion prima
Leden van de BIASS- en Selexion-aankoopgroeperingen zien geen graten in de toenadering tussen beide groepen. Wel blijkt dat het bij vele resellers nog aan concrete informatie ontbreekt over wat de impact voor hen kan zijn.
Vorige week raakte bekend dat Euronics, de koepel boven Selexion, ook minderheidsaandeeldhouder wordt in de BIASS-organisatie. Door de samenwerking hopen beide aankoopgroeperingen meer schaalvoordelen te kunnen genieten.
Gregory Mestdagh van BIASS-lid Intercare: vindt de toenadering zeker niet slecht. “Door de prijserosie is het moeilijk om omzet en marge te halen. Als er over een groter volume onderhandeld wordt met de leveranciers, kan daar beterschap in komen.” Mestdagh wil het effect wel niet overschatten, de marge zal niet met percenten toenemen. “Als je naar de prijzen van dezelfde producten in diverse Europese landen kijkt, zie je grote prijsverschillen. Zijn er betere lokale afspraken gemaakt? Of tellen daar grotere volumes. We hebben er het raden naar. Maar ik hoop dat de toestand nu zal verbeteren.” Mestdagh gaat er ook van uit dat de marketing slagkracht van BIASS nu weer zal vergroten.
Intercare is bijzonder tevreden over zijn BIASS-lidmaatschap. “Uiteraard zijn de zaken die we lokaal doen, het belangrijkste. Maar wat er via BIASS bij komt is de kers op de taart.” Binnen BIASS is het ook goed samenwerken met concurrenten. Zo is er een gentlemen’s agreement dat geen klanten of werknemers afgesnoept worden van elkaar. Bovendien wordt wederzijds commercieel en technisch advies gegeven over domeinen waar de ene reseller verder staat dan de andere. Op die manier kan makkelijker een nieuwe vendor gekozen worden.
Guido De Geest van Devocom uit Sint-Niklaas zegt dat de schaalvergroting die de samenwerking brengt, er ooit wel moest komen. Alleen is ze nu vroeger realiteit dan verwacht.
Opvallend bij de contacten die IT Reseller had met diverse resellers is het gebrek aan informatie over de samenwerking. Heel wat resellers wachten nog op officiële communicatie van BIASS of Selexion.
Een van de punten waarop zeker duidelijkheid moet komen is de overlap: sommige BIASS-leden hebben wel degelijk ook nog een activiteit richting particulieren, en hebben in hun buurt een Selexion-lid dat dus op dezelfde doelgroep mikt. Resellers die met deze situatie te maken hebben, wilden niet geciteerd worden door IT Reseller voor ze extra informatie kregen van Selexion of BIASS. “We waren nu concurrenten, straks zijn we collega’s,” vat een Selexion-zaakvoerder de zaken filosofisch op.