HP splitst SPO channel organisatie op
Al geruime tijd gonsden er geruchten dat HP zijn SPO-channelorganisatie zou opdoeken, en bij HP wordt nu ook bevestigd dat de kanaalstrategie gewijzigd wordt: vanaf 1 november er is niet langer één overkoepelende kanaalorganisatie, maar wordt elke business unit ook verantwoordelijk voor zijn kanaalstrategie.
Volgens Erik Hikspoors, manager van de Belgische Solution Partner Organisation is de beslissing om de channelstrategie bij de business units te leggen, een logische stap. “iedere business unit werkt op een andere manier met partners. Bij de printers gaat het vooral over logistiek en marketing, bij servers en storage moet je veel meer rond expertise gaan werken.” Volgens Hikspoors is het niet logisch om een overkoepelende channel strategie te hebben en daaronder dan vier substrategieën.
Voor de reseller zullen de gevolgen positief zijn, zegt Hikspoors. Weliswaar zullen sommige resellers nu te maken krijgen met vier verschillende afdelingen binnen HP in plaats van met één overkoepelende SPO-contactpersoon. “Maar anderzijds zal de channelstrategie van iedere business unit veel beter aansluiten op de manier waarop de reseller werkt.”
Dreigt niet het gevaar dat er minder aandacht zal zijn voor het kanaal nu er niet één organisatie is die de belangen van het kanaal verdedigt binnen HP. “Afhankelijk van de business unit, komt tussen 60 en 90% van de omzet via het indirecte kanaal. Ik kan me niet inbeelden dat de business units het indirecte kanaal zouden gaan verwaarlozen,” zegt Hikspoors.
De nieuwe structuur moet wereldwijd ingaan per 1 november. De komende weken zal vanuit HP ook naar de partners gecommuniceerd worden wat er allemaal verandert.