Thermaltake bouwt met Tech Data aantrekkelijke nichemarkt uit
Thermaltake produceert computeronderdelen bestemd voor de doe-het-zelfmarkt. Voortaan verdeelt de fabrikant zijn producten in de Benelux in samenwerking met Tech Data. Voor de reseller is het interessant om weten dat deze nichemarkt wereldwijd een sterke groei kent en dus veel potentieel heeft.
Hardwarefabrikant Thermaltake Technology werd in 1999 opgericht in Taiwan. Het bedrijf richt zich met behuizingen, voedingen, ventilatoren en accessoires voor pc’s tot de doe-het-zelfmarkt. Momenteel telt het Taiwanese bedrijf kantoren in Australië, China, Duitsland, Japan, Nederland en de Verenigde Staten. De fabrikant verdeelt zijn producten wereldwijd via 95 regionale distributeurs en 4.000 resellers.
In Europa heeft Thermaltake geen resellerorganisatie. Daarom stelde de hardwarefabrikant in september Tech Data aan als broadline distributeur voor de Benelux. “Het is de bedoeling om in een latere fase heel Europa te bedienen via dit distributiekanaal,” verklaart Jean-Jacques Jan, global sales operations vice president.
Thermaltake legt direct contact met resellers en consumenten via diverse marketingkanalen, zoals het uitgeven van tijdschriften en deelname aan internationale evenementen en IT-beurzen. Daarnaast communiceert Thermaltake ook interactief door middel van online forums, product blogs en reseller clubs. Via deze kanalen kunnen resellers en consumenten hun meningen en verwachtingen omtrent de producten van Thermaltake uiten. Door deze aanpak krijgt de fabrikant een almaar beter inzicht in de specifieke behoeften en eisen van de doe-het-zelfmarkt en zo kan het bedrijf daarop snel inspelen met voortdurende productaanpassingen en -verbeteringen.
Naast deze continue innovatiestroom onderscheidt de Taiwanese fabrikant zich nog meer van zijn concurrenten met het label ‘Key 3 Spirit’. Dat staat voor kwaliteit, prestaties en betrouwbaarheid van de componenten. Verder zet Thermaltake zich in voor het milieu door producten met een efficiënte en energiebesparende technologie te ontwerpen. “Voor de reseller is het eveneens belangrijk om weten dat de doe-het-zelfmarkt een groeimarkt is,” vervolgt Jan. “Steeds meer mensen kopen losse computeronderdelen om zelf hun eigen systeem op maat te assembleren of uit te breiden. Die DIY levensstijl is de jongste jaren zelfs een wereldwijde trend geworden en deze nichemarkt heeft dan ook een mooi groeipotentieel.”