Symantec lanceert small business-specialisatie voor partners
Met de nieuwe small business-specialisatie kunnen Symantec-resellers een herkenbaar label bij eindgebruikers krijgen. Maar het programma voorziet ook extra kortingen en marketingfondsen.
Naast de bekende indeling van partners volgens omzet (registered, silver, gold, platinum), had Symantec al twee bijkomende programma’s waarmee partners zich extra kunnen profileren als specialist in een bepaalde materie. Die bestaande specialisaties– endpoint management en data loss prevention – krijgen nu een zusje: small business.
“Partners die deze specialisatie halen, krijgen het nieuwe logo van Small Business Specialist. Dat geeft hen een duidelijke status bij eindgebruikers en potentiële klanten”, zegt Ian Walker, distribution and SMB sales manager Benelux. “Het toont aan dat die partners op het vlak van sales en van techniek onderlegd zijn in onze security- en storage-oplossingen voor KMO’s.”
De voorwaarden
Het specialisatieprogramma is volgens Ian Walker bedoeld voor business met kleine bedrijven, wat hij invult als “orders onder de $ 5.000” (momenteel zo’n € 3.400). Partners die de specialisatie willen halen, moeten met twee mensen een salestraining volgen voor vier verschillende producten: Symantec Protection Suite, Enpoint Protection, Backup Exec en Backup Exec System Recovery. Verder moeten twee mensen een technische training volgen voor de laatste drie van de genoemde producten.
De sales training is gratis online te volgen. De technische training daarentegen is klassikaal en niet gratis.
De specialisatie richt zich tot bestaande Symantec-partners vanaf het niveau ‘silver’. “Het profiel dat we zoeken is partners met focus en omzet bij kleine bedrijven. Niet de allerkleinste partners, want ze moeten toch twee maal twee mensen certificeren”, omschrijft Ian Walker.
Hoeveel partners hoopt Symantec te erkennen? Ian Walker: “De interesse is er. Ik hoop dat één à twee maanden na de start toch een tiental partners de criteria gehaald hebben.”
Voordeel?
Wat is er in voor de reseller, los van het logo dat extra herkenbaarheid geeft bij de klant? “Wie bepaalde targets haalt, krijgt achteraf kortingen”, antwoordt Walker. “Dat is een goede opportuniteit om meer geld te verdienen. Maar er zijn ook marketingfondsen beschikbaar. Het is echt de bedoeling om leads te genereren voor partners met die status.”
Hoe men die marketingsteun precies invult, wordt bepaald in overleg met de partner. “We stellen samen een business plan op, maar verder is die steun te bespreken met de partner. Een nieuwsbrief, seminars en beurzen zijn bijvoorbeeld mogelijkheden”, aldus Ian Walker.