Nieuws

Blunders bij WAN-optimalisatie

Voor elk succesvol WAN-optimalisatieproject zijn er minstens evenveel rampverhalen die liever binnenshuis worden gehouden. Sommige van die blunders zijn het gevolg van flagrante fouten in de planning of tijdens de uitwerkingsfase. Zo kan elke vergetelheid en subtiele fout zorgen voor een sneeuwbaleffect en resulteren in een totale mislukking. Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw bedrijf van de WAN-optimalisatie een rampverhaal maakt?

Al deze blunderverhalen zijn echt gebeurd, en hadden vermeden kunnen worden als de firma’s in kwestie een beroep hadden gedaan op een expert in WAN-optimalisatie. Uiteraard zijn de firmanamen weggelaten in dit artikel.

Alain Stas is sinds 1 augustus 2009 de nieuwe managing director Benelux bij Orange Business Services.

1. Gebrek aan communicatie
Een grote internationale firma had goede bedoelingen toen ze besliste om zelf een WAN-optimalisatieproject te implementeren. Maar overal waar het fout kon lopen, liep het fout. Het plannen van het project duurde ongeveer drie jaar, wat sowieso al heel lang is. Gedurende die periode had de ‘cel optimalisatie’ geen enkele keer overlegd met de andere teams binnen de firma. Het gevolg was dat de oplossing die door de ‘cel optimalisatie’ geselecteerd was, niet werkte omdat de basisinfrastructuur van de firma ondertussen veranderd was. Aangezien de leden van die ‘cel’ steeds op hun eiland aan het plannen waren, wisten ze dat niet. Bovendien was alle gekozen en gebruikte hardware onvoldoende om het netwerk met haar uitbreidingen te ondersteunen. En sommige toestellen konden niet meer gebruikt worden omdat de fysieke interfaces al veranderd waren.

Het project mondde logischerwijze uit in een volledige catastrofe als gevolg van het gebrek aan communicatie.

Hoe te vermijden?
Communiceren is de boodschap. Het is essentieel dat het WAN-optimalisatieteam regelmatig overlegt met alle partijen die betrokken zijn bij eventuele veranderingen. Het is ook belangrijk dat de communicatielijnen open blijven tijdens en na de evaluatie en de uitvoering van het project. Een onderneming is niet statisch, er zullen altijd dingen veranderen.

2. Kopen zonder te proberen
Als u een dure sportwagen wilt kopen, bent u toch ook niet tevreden met een testritje op de parking van de autodealer? Dus waarom zou u als bedrijf uw WAN-optimalisatieproject selecteren enkel op basis van een paar labtests?

Helaas gebeurde dat bij een grote multinational. Het bedrijf besloot een WAN-optimalisatieoplossing aan te kopen gebaseerd op gestructureerde testen in de laboratoria van de verkopers. Door niet na te gaan of de oplossing ook buiten het testlab zou werken, speelde zich het volgende scenario af: De WAN-optimalisatieoplossing verbeterde op geen enkel vlak de prestaties van de belangrijkste applicaties. De firma kocht dus peperdure tools die niet gebruikt werden, en belangrijke noodzakelijke tools ontbraken in de oplossing. Enkele toestellen, die op zich perfect werkten in het lab, waren bijgevolg niet compatibel met andere hardware binnen de firma. De aangekochte apparaten waren niet verenigbaar met het ontwerp op maat voor de belangrijkste sites. Ten slotte bleek de oplossing ook nog incompatibel met een groot deel van de beveiligingssoftware. Het bedrijf behaalde duidelijk niet de verhoopte resultaten. Bovendien werkten meerdere systemen niet meer optimaal nadat de WAN-oplossing werd geïmplementeerd.

Hoe te vermijden?
Tijdens het evaluatieproces raden we aan om eerst de beoogde oplossing te testen in uw omgeving. Hoewel verkopers beweren dat hun specs en eigen labresultaten hetzelfde zullen zijn voor uw omgeving, neigen zij vaak naar een opwaardering van hun resultaten. Daarmee denken ze een voorsprong te hebben op de concurrentie, maar zo haalt u niet de beste oplossing in huis.

3. Korte termijnvisie
Als uw bedrijf nooit uitbreidt, is de keuze voor WAN-optimalisatie heel wat eenvoudiger. U kunt de oplossingen testen in de huidige omgeving en zeker zijn dat ze steeds zullen voldoen aan toekomstige behoeften. De meeste bedrijven blijven echter uitbreiden. Die groei betekent ook een toename van internet- en e-mailverkeer, nieuwe toepassingen en andere zakelijke behoeften. Als u geen rekening houdt met de toekomstige groei, zult u meteen opgezadeld zitten met een oplossing die geoptimaliseerd (of zelfs vervangen) moet worden voordat ze de nodige ROI heeft opgebracht.

Nochtans was er een bedrijf dat zijn groeiperspectieven vergat mee te rekenen, ondanks het feit dat die visie bekend was gemaakt. Daardoor moest de onderneming na negen maanden opnieuw investeren in WAN-optimalisatietoestellen om alle bestaande modules te vervangen. De bijkomende investering in tijd en financiële middelen verwaarloosde alle kansen om hun investering terug te verdienen.

Hoe te vermijden?
Als u groeiperspectieven hebt of wijzigingen plant binnen uw omgeving, hou er dan zeker rekening mee bij het evalueren van oplossingen. Als u geen prognoses hebt, neem dan de tijd om de beste en slechtste toekomstscenario’s op te stellen en gebruik ze om uw selectiecriteria vast te leggen.
 

4. Onverharde slijkweg in plaats van autosnelweg
Een van de eerste stappen die u moet ondernemen bij het opstellen van een optimalisatieplan, is het analyseren van de verkeersstromen en het gebruik van de verschillende toepassingen.

Opmerkelijk is dat een bepaalde onderneming niet eens haar bestaande omgeving bestudeerde en een investering doorvoerde zonder te kijken naar de juiste benodigdheden. Dat had als gevolg dat de applicaties niet sneller werkten en dat er weinig verbetering was in compressieratio’s omdat er voor de implementatie al een groot deel van het verkeer gecomprimeerd of versleuteld werd. Bijkomend konden ook andere bedrijfssites geen gebruikmaken van de WAN-optimalisatie. Kortom, een oplossing die niet tegemoetkwam aan de reële vereisten.

Hoe te vermijden?
Geen enkele WAN-optimalisatieoplossing kan alle functies verbeteren, ze hebben elk hun sterke en zwakke punten. Als u niet begrijpt hoe uw toepassingen communiceren, hoe de verkeerspatronen eruitzien enzovoort, kunt u nooit een oplossing selecteren die de beste verbeteringen biedt.

5. Focus op technologie, niet op echte benodigdheden
De meeste WAN-optimalisatieprojecten worden gedreven door de IT-organisatie met nauwelijks of geen input van de businessteams die de toepassingen dagelijks gebruiken. Als u alleen kijkt naar het totale netwerkverkeer zonder te begrijpen welke toepassingen daarin verwikkeld zijn, stevent u af op een ramp.

Een groot internationaal adviesbureau kocht vele WAN-optimalisatieapparaten enkel op basis van de specificaties. Daardoor optimaliseerde de oplossing niet de meest vitale toepassingen. De eisen van het bedrijf bleken dus niet doordacht bestudeerd. Het bedrijf moest terug naar de verkoper om de juiste producten aan te kopen, en verloor niet alleen kostbare tijd en geld maar kon de investering ook niet terugverdienen.

Hoe te vermijden?
De IT-afdeling kan bepaalde langzaam draaiende toepassingen en/of andere WAN-knelpunten identificeren, maar maken andere business units er gebruik van? De kans bestaat dat zij een compleet ander eisenpakket hebben waarmee u rekening moet houden. Als u doorgaat met een WAN-optimalisatie zonder dieper in te gaan op de behoeften van de andere afdelingen binnen uw onderneming, dan zullen zij de implementatie als nutteloos beschouwen.
 

alain stasblogbusinessitprofessionalorange business serviceswanwan-optimalisatie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken