Nieuws

Bedrijven zijn Googles groeimarkt

Als Google zijn activiteiten wil uitbreiden, dan zal het richting zakelijke klanten moeten gaan. Dat zegt topman Eric Schmidt.

“De zakelijke markt heeft hoge prioriteit voor het management en mezelf”, vertelt Schmidt op een symposium van Gartner. Volgens hem bieden bedrijven de volgende kans om miljarden te gaan verdienen, buiten de advertentiemarkt waar Google nu in zit.

Geld nu uit consumenten
Traditioneel verdient zoekgigant Google aan consumenten. Om precies te zijn: Google verdient aan advertenties die op consumenten gericht zijn. Bedrijven betalen om een tekstadvertentie te krijgen naast zoekopdrachten of e-mails in mailtoepassing Gmail.

Google heeft al een aantal producten die op bedrijven gericht zijn. De bekendste is waarschijnlijk Search Appliance, een fysieke machine met alle software op geïnstalleerd, om in het bedrijfsnetwerk te zoeken. Postini is een gehoste beveiligings- en archiveringsdienst, Checkout is een betaaldienst voor online winkels.

De bekendste zakelijke toepassing is Google Apps. De belangrijkste onderdelen daarvan zijn zakelijke e-mail en een online kantoorsuite die vijftig dollar per gebruiker per jaar kost.

Zaken en consumenten dichter bij elkaar
Schmidt vindt dat de verschillen tussen toepassingen voor consumenten en bedrijven beginnen te vervagen. De toepassingen groeien naar elkaar toe. Gmail is daar een voorbeeld van.

Google wil zich concentreren op die toepassingen die voor consumenten en bedrijven kunnen dienen. En dat voor een prijs die beduidend lager ligt dan alles wat de concurrenten bieden. Voor bedrijven zouden de advertenties dan weggehaald worden, want de weerstand daartegen is te groot.
 

 

bedrijvenbusinessconsumentengoogleitprofessionalnieuwsschmidt

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken