'Klein Belgacom subsidieert groot KPN'
Base rekent 11,43 cent per minuut aan voor de afhandeling van een telefonische oproep, Belgacom maar 7,2 cent. En dus subsidieert Belgacom KPN, het moederbedrijf van Base. Dat zegt Belgacom-baas Didier Bellens in een interview met De Standaard.
Bellens pleit voor een sterke telecomregulator in België. Hij hoopt dat daarmee een einde komt aan de asymetrische terminatietarieven in België. Dat zijn de tarieven die een operator aan andere operatoren aanrekent om een gesprek op zijn netwerk te beëindigen.
“We zijn het enige land waar de asymmetrie nog zo groot is”, zegt de Belgacom-CEO. “Het tarief van Base, 11,43 cent per minuut, ligt 60 procent hoger dan het onze, dat van Mobistar 25 procent. Nergens in Europa zijn de verschillen tussen de operatoren nog zo groot. Base is een dochter van KPN, en Mobistar van France Telecom. Dat zijn grotere maatschappijen dan wij, maar ze worden dus eigenlijk gesubsidieerd door het kleine Belgacom.”
“Wij rekenen nu 7,2 eurocent per minuut, en we vinden dat het terminatietarief naar ongeveer 4 cent zou moeten zakken, en dat het later nog lager moet gaan”, vervolgt Bellens. “Dan zal ook de prijs voor de consument onmiddellijk zakken, er zal meer concurrentie zijn, en dan worden mechanismen zoals ‘wurgprijzen’ onmogelijk. Maar wij kunnen onze prijzen niet verlagen als de andere operatoren dat ook niet doen, want dan wordt de concurrentie nog meer scheefgetrokken.”
KPN kan zakelijke markt beter vergeten
KPN heeft laten verstaan dat het de krachten wil bundelen met andere operatoren om het Belgacom-monopolie te doorbreken. Toch heeft Belgacom geen schrik.
“Kijk, als je een belangrijke speler wil worden in de telecom, moet je ook wel investeren. KPN heeft dat nooit gedaan in België. En Base heeft bijvoorbeeld niet geïnvesteerd in een 3G-netwerk, wat wel essentieel is op de mobiele markt”, vertelt Bellens.
En hij vervolgt zijn discours: “Als ik De Standaard alleen 2G kan aanbieden, zullen jullie ook geen klant worden bij ons. Wanneer je niet investeert – niet alleen in netwerken, maar ook in mensen en diensten – moet je dus niet komen klagen dat je geen voet aan de grond krijgt in de zakelijke markt.”