Nieuws

Meer focus op Belgische markt bij Thecus

De Taiwanese NAS-specialist Thecus wil dit jaar de Belgische markt verder ontwikkelen. Eind vorig jaar werd in Venlo een nieuwe vestiging opgezet voor de Benelux. Volgens Thecus kan de reseller goede zaken doen met Thecus omwille van de technische kwaliteit van de producten, de innovaties die het bedrijf voert en de lagere prijs.

Managing director David Chao van Thecus Benelux schat het wereldwijde marktaandeel van Thecus in op ongeveer 15%, gebaseerd op de eigen omzet en de marktvooruitzichten die IDC publiceerde.”Maar dat percentage zal zeker hoger liggen in landen als de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Daar hebben we vorig jaar heel sterk op gewerkt.” Dit jaar zijn de Benelux en de Nordics aan de beurt. Vanuit het Nederlandse Venlo zijn vijf Thecus-werknemers (technical support, sales) de Benelux-markt aan het bewerken.
 
Het gamma van Thecus is bijzonder breed. “We doen alleen NAS, maar mikken daar zowel op de consumentenmarkt als op de KMO en de grote ondernemingen,” zegt David Chao. De NAS-apparaten die het bedrijf verkoopt, kunnen tussen één en acht harde schijven bevatten.
 
Voor de distributie in België werkt Thecus al sinds jaar en dag samen met Jasa. “Al van toen wij nog een nobody waren, verdeelden ze ons. Hun manier van werken en de onze past goed bij elkaar,” zegt Chao. “Wij mikken op de high end en dat doen zij ook. Zij werken veel met projecten.” Hoewel het bedrijf niet liever wil dan zo breed mogelijk in de markt gezet te worden, is Thecus niet van plan te veel distributeurs aan te stellen. “We gaan daarbij niet over een nacht ijs. Eerst is er een proefperiode waarin we alleen kleine hoeveelheden leveren, om de distributeur toe te laten ons en onze producten beter te leren kennen. Dan moeten we ook ervaren of we goed bij elkaar passen. Pas na een maand of zes kunnen we zeggen of we met elkaar doorgaan.” Op dat moment begint Thecus ook te investeren in gezamenlijke marketing, technische en commerciële trainingen,…

Gezonde marge
Volgens Chao kunnen resellers goede zaken doen met de producten van Thecus. Hij schat in dat de reseller prijs van de concurrenten soms het dubbele bedraagt van die van Thecus. “Dit is niet zoals in de notebook markt. We willen dat onze distributeurs en resellers een gezonde marge houden op onze producten.” Verder benadrukt Chao het innovatieve van de Thecus-producten. Het bedrijf komt naar eigen zeggen vaak als eerste met de ondersteuning van nieuwe technologieën. Dat er nu een eigen vestiging in Nederland zit, is volgens Chao ook een voordeel: klanten die problemen hebben, kunnen rechtstreeks met Thecus communiceren, in dezelfde tijdszone. “Dat is niet het geval voor concurrenten als Qnap of Synology. Dat is zeker belangrijk voor de gebruiker en dat kan de reseller als argument gebruiken.”
 
businessdavid chaoitresellerjasanasthecus

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken