Nieuws

Acht voorspellingen, wensen en trends voor 2010

Dit is een lijstje dat ik in januari 2011 keihard in mijn gezicht kan terugkrijgen. So be it. Hier zijn mijn voorspellingen, wensen en trends voor 2010.

1. De crisis is nog niet over. Als ik de pols van het kanaal neem dan voel ik dat iedereen voor 2010 heel conservatieve voorspellingen doet. Nulgroei, een paar procent groeien. Niet meer. Zo koud als het kanaal gepakt werd door de crisis vorig jaar, zo voorzichtig zijn ze nu. Met reden. De zogeheten heropleving die we nu zien zou wel eens het gevolg kunnen zijn van het eenmalige overheidsoptreden. De kans dat het terug wat stiller wordt is reëel.
 
2. De kosten scherp bewaken. Dit punt hangt uiteraard nauw samen met het eerste. Wie denkt dat marketingbudgetten gaan stijgen, transportkosten gaan dalen, winstmarges op standaardproducten gaan verhogen dwaalt. Niets daarvan in 2010. Integendeel: iedereen zal de kostenbasis scherp in de gaten moeten houden en keihard moeten negotiëren met leveranciers.
 
3. Te weinig ICT events. ICT events kunnen een boost geven aan consumenten en bedrijven om meer uit te geven aan ICT materiaal. Vorig jaar was er Windows 7. En dit jaar? Een paar producten van –  opnieuw – Microsoft: Office 2010, SharePoint 2010. Veel te weinig. Ik vraag me af waar de andere blijven: Oracle, SAP, Google, IBM, Acer, HP? Hoe meer grote ICT gebeurtenissen hoe meer kans dat eindgebruikers hun portemonnee gaan openen.
 
4. Een zoektocht, hopelijk met veel creativiteit. De meeste vendors en distributeurs hebben al begrepen dat klassieke partnerprogramma’s niet meer volstaan om nieuwe noden van de resellers op te vangen. Resellers moet complexe technologieën kunnen verkopen terwijl de concurrentie toeneemt. Hoe kan een vendor zijn reseller beter gaan ondersteunen. Het wordt een zoektocht. Dat is zeker. Maar hoe vruchtbaar gaat die zoektocht zijn? Zonder creativiteit gaat het niet lukken.

5. SAAS en/of Cloud Computing. Over het business model voor het kanaal voor SAAS en/of Cloud Computing gaat er dit jaar veel gedebatteerd worden. Wie doet wat, waar zit de toegevoegde waarde van elke partij en wat is er aan te verdienen. Of er een pasklaar antwoord komt, betwijfel ik sterk. Het zullen eerder een resem intiatieven zijn. Ook goed.

6. Samenwerken loont. Een paar resellers hebben elkkaar al gevonden om ‘complementair’ samen te werken. Iedereen wint. De klant kan bij z’n vertrouwde reseller nieuwe zaken kopen, de reseller kan z’n competenties uitbreiden zonder zware investeringen en de andere reseller ziet de omzet toenemen. Mits correcte en duidelijke afspraken is dit een schitterend scenario. Maar in 2010 moeten er veel meer samenwerkingen komen.
 
7. Back to basics. Vendors en distributeurs moeten hun basistaken correct vervullen. O.a. producten leveren. Het kan niet dat producten wekenlang niet leverbaar zijn. De plotse crisis van vorig jaar mag dan als excuus gebruikt worden, het neemt niet weg dat fabrikanten, distributeurs en resellers met elkaar moeten communiceren over wat gaande is. Problemen zijn er om opgelost te worden, niet om verstoken te blijven.
 
8. Zes procent. Enige tijd geleden lanceerde de topman van Ordina de idee om de BTW op ICT materiaal van 21% naar 6% te verlagen. Ik vind dat een zeer goed initiatief. Potentieel zit hier meer in als relance maatregel dan welke maatregel ook. Alleen hoor ik er maar weinig over. Stille diplomatie of een stille dood? Het ICT kanaal moet in 2010 hard opkomen voor het 6% tarief.
blogbusinesschannelclouditresellerjan potevoorspellingen

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken