Social communities: next big thing?
Social communities winnen steeds meer terrein. Wie heeft er geen account op Facebook of LinkedIn, of volgt deskundigen via Twitter? Het is belangrijk om deze nieuwe vormen van media te leren kennen. Social communities werden tot voor kort vooral gebruikt voor business-to-consumer-toepassingen. Nu omarmen steeds meer bedrijven deze nieuwe manier van communiceren.
Veel ICT-bedrijven scannen kandidaten voor vacatures via sociale netwerken. Welke foto’s staan er op zijn of haar Facebook? Hoe ziet zijn of haar netwerk eruit op LinkedIn? Social media worden meer en meer actief gebruikt.
Het bedrijfsleven begint langzamerhand met social media te werken. Deze vorm van media is een goede manier om informatie te verspreiden en te verkrijgen. Geen wonder dat fabrikanten vaak zelf geld steken in het opzetten en onderhouden van communities. DevCentral, bijvoorbeeld, is een perfecte manier om diverse visies van verschillende klanten en partners te verzamelen. Bezoekers, ook IT-analisten, uit verschillende landen met dezelfde interesses vinden elkaar snel en kunnen met elkaar van gedachten wisselen over technische onderwerpen. DevCentral is daardoor voor een fabrikant de meest aangewezen plaats om feedback te verzamelen over zijn producten en de kortste lijn van klant naar fabrikant. Op basis van die feedback kan een producent de wensen van zijn klanten en partners integreren in nieuwe producten.
Binnen het IT-kanaal wordt gedeeltelijk gebruikgemaakt van social communities,terwijl deze platformen vaak een bron zijn van informatie voor klanten. Informatie wordt gedeeld via nieuwsbrieven, seminaries en podcasts. Het kanaal kan van een ‘pull van informatie’ overgaan naar een ‘push van informatie’ via media als Twitter, LinkedIn of YouTube. Dit zijn ideale kanalen om events en producten aan de man te brengen en gebruikersgroepen te faciliteren.
Er ligt een groot potentieel open met social communities waar nog geen gebruik van wordt gemaakt.
Het web 2.0-potentieel wordt nog niet volledig benut. Social media kunnen een belangrijk onderdeel vormen van de algemene strategie van een partner. Maak social media een belangrijk onderdeel van uw bedrijfs- en pr-strategie. Creëer een eigen social community van partners en distributeurs en denk daarbij aan:
– het optimaal actualiseren en modereren van content op de eigen website;
– het formuleren van een duidelijk strategisch en tactisch doel;
– het goed begeleiden van medewerkers bij het onderhouden van social media-accounts en -contacten
Social media hebben veel potentieel. Ze zijn de ideale tools voor u, uw partners en klanten om onderling te delen. Ze voorkomen dat u opnieuw het wiel uitvindt of klanten verkeerd voorlicht bij gebrek aan de meest actuele informatie. Bij social media geldt dat IT-flexibiliteit de business voorwaarts drijft. Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.