Conclusies uit Mobile World Congress
Deze week een live update vanuit Mobile World Congress, Barcelona. Onze venture touchatag is daar op de stand van Alcatel-Lucent aanwezig met mobiele betalingsoplossingen voor bedrijven en operatoren.
In praktijk betekent dit voor mij demo’s en vergaderingen met klanten van negen uur ’s morgens tot ’s avonds laat. Een aantal vaststellingen:
- het gehele evenement trekt weer evenveel volk als twee jaar geleden, de ergste crisis lijkt dus achter de rug in telecomland.
- mobiele betalingen en marketingoplossingen zijn hot. Elke operator of bedrijf waarmee we spraken heeft wel een plan klaar om dit in de nabije toekomst actief aan te bieden aan zijn klanten.
- de woorden iPhone en Google worden door onze klanten verrassend genoeg gemeden, maar het mag wel duidelijk zijn dat operatoren angstvallig afwachten welke stappen deze gaan nemen op het vlak van mobiele betalingen en integratie van RFID in hun terminals en daarom zelf snel op de bal willen spelen.
- Afrikaanse operatoren hebben dikwijls veel meer kennis van mobiele betalingen dan de Europese of Amerikaanse.
- nooit geweten dat er zoveel Russische operatoren zijn.
- de kwaliteit van het eten blijft toch wispelturig in Spanje.
In tegenstelling tot de vorige vier jaren is het dit jaar erg druilerig en koud in Barcelona, dus ’s avonds geen terrasjesweer om te bekomen van de honderd klanten visites per dag. Hopelijk ergens deze week een uurtje tijd om de belangrijkste trends van de beurs te bekijken.