Liever advertenties dan betalen voor nieuwssite

Betalen voor online journalistiek zien de meeste Amerikanen niet zitten. Dan maar naar een andere site surfen die bol staat van de advertenties. Dit blijkt uit een groot onderzoek van het Pew Research Center, een denktank in Washington.
De belangrijkste conclusies zijn dat slechts 19 procent van de Amerikanen bereid is om te betalen voor nieuwssites, dat maar 35 procent een favoriete nieuwssite heeft en dat 77 procent bijna nooit of nooit op een advertentie klikt. 81 procent vindt advertenties bovendien prima omdat deze de site gratis maken.
Kortom, noch positieve berichten voor de online journalistiek, noch voor de reclamemakers.
Innovatie nodig
Volgens de onderzoekers moet de houding van consumenten veranderen of de industrie meer innoveren en investeren, wil online nieuws winstgevend worden.
Wat de branche kan doen is bijvoorbeeld producten maken die beter afgestemd zijn op de behoeften van de consument, nieuwe advertentievormen bedenken die beter werken, lokale zoekmogelijkheden integreren of nieuwe inkomstenmodellen integreren in plaats van advertenties plaatsen, zoals online handel.
Maar dat bijna twee derde van de consumenten geen favoriete site heeft die elke dag wordt bezocht, maken bovenstaande aanbevelingen er niet makkelijker op.












