Belgacom op zoek naar KMO IT resellers
Belgacom wil haar ICT-aanbod voor de KMO-markt versterken. Daartoe bouwt het een netwerk uit van lokale IT resellers voor zelfstandigen en kleine ondernemingen. Via dit netwerk wil Belgacom IT en telecom producten en diensten aanbieden aan de KMO’s, zodat die maximaal voordeel kunnen halen uit geïntegreerde vaste, mobiele en IT-oplossingen.
Al in september vorig jaar berichtte IT Reseller naar aanleiding van Tech Data’s beurs meet-it over de stappen die Belgacom wou zetten samen met IT resellers. In de zomer had Belgacom Biass-baas Walter Van Uytven aangetrokken om de KMO IT afdeling te gaan leiden.
“Onze nieuwe SME-IT afdeling kadert in de evolutie die heel Belgacom doormaakt,” vertelde vice president SME Enterprise Business Unit Jean-Michel Courtoy toen aan IT Reseller. “We stappen over van ons traditionele platform model naar een dienstenmodel.” Eenzelfde evolutie ziet Belgacom in de IT-markt, waar tendensen als ‘software as a service’ en ‘cloud computing’ opgeld maken
Om aan de wensen van kmo’s tegemoet te komen, stelt Belgacom zich op als een partner die een totaalpakket aan oplossingen en dienstverlening op maat van de kmo’s aanbiedt. Als eerste stap in die strategie is een hardware reseller contract afgesloten met HP, voor het verdelen van hardware producten waardoor de eindgebruiker bij de ICT-partners van Belgacom een volledige IT-oplossing op maat kan aankopen. In een persbericht haalt Belgacom het voorbeeld aan van een totaalpakket met laptop, connectiviteit en oplossingen via de cloud zoals back-up en security en hosted email diensten.
Tegen het einde van dit jaar wil Belgacom een netwerk uitbouwen van 250 partners.