Testen is bepalend voor succes
Succesvolle bedrijven zoeken meer dan ooit hun concurrentievoordeel in technologie. Ze lanceren meer nieuwe applicaties dan vroeger, met als gevolg dat de softwaretests ook ingewikkelder worden.
Dat betekent ook dat een steeds complexer kluwen van IT-systemen getest moet worden. Het is immers uitermate belangrijk dat applicaties betrouwbaar en consistent werk afleveren zodra ze gelanceerd worden. Om die reden wordt tegenwoordig steeds meer belang gehecht aan zowel software testen als quality-assurance (zich verzekeren van de kwaliteit van een applicatie). En dit niet alleen binnen het IT-departement maar ook in de business in brede zin.
Garanderen dat IT-applicaties de behoeften van een organisatie invullen en tegelijk voldoen aan de budgettaire en regelgevende voorschriften, dat kan voor een aantal uitdagingen zorgen.
Het belang van testen
Nu de eerste tekenen van economisch herstel aan de horizon zichtbaar worden, willen steeds meer klanten investeren in technologie om de groei van hun business een nieuwe impuls te geven. Kostenbeheer wordt echter meer nauwgezet opgevolgd dan ooit, met een grotere focus op zowel budgettaire als prestatiecriteria.
Tegelijk is er enorm veel druk om in snel tempo IT-programma’s en applicaties te ontwikkelen, terwijl de kwaliteitseisen van klanten wel erg hoog blijven. Daar komen ook nog eens de steeds frequenter wordende releases van software-updates en moeilijk te implementeren applicaties bij, die ondanks alles van vitaal belang zijn om een concurrerende scherpte te behouden.
De uitdaging van in-house testing en quality-assurance
Testen en quality-assurance winnen wel aan belang binnen het IT-departement, maar het gaat gepaard met een almaar stijgende druk om meer functionaliteit en schaalbaarheid af te leveren met minder geld en middelen. Bovendien worden er ook technologische innovaties verwacht, zoals cloudcomputing, en investeringen in nieuwe systemen.
Het onderhoud van de bestaande en legacy-systemen dient nauwgezet beheerd te worden en kan een dure aangelegenheid zijn. En in combinatie met de complexiteit van bijkomende technologieplatformen, zoals nieuwe interactieve internetdiensten, legt dit nog meer druk op de IT-resources. De weelde van technologie die momenteel voorhanden is voor bedrijven, zowel voor kleinere ondernemingen als multinationals, kan zelfs in de meest doorgewinterde IT-departementen voor onzekerheid zorgen.
De markt voor testingservices via outsourcing
Onafhankelijke sectoranalisten voorspellen dat de wereldwijde markt voor softwaretests in 2013 meer dan 11,2 miljard dollar waard zou kunnen zijn. Testen is zonder enige twijfel een uitermate belangrijke markt aan het worden en is een van de snelst groeiende segmenten binnen de IT-dienstverlening. Er is van overal in de bedrijfswereld steeds meer vraag naar kwaliteitsbeheer en testdiensten.
Als er geopteerd wordt voor het outsourcen van de testactiviteiten, staan bedrijven voor de keuze: ofwel gaan ze het volledige testproces outsourcen, laten afleveren en beheren door een specialist in die materie, ofwel hanteren ze het zelfbedieningsprincipe; een on-demand-aanpak waarbij ze de middelen, tijd en knowhow kopen om hun ad hoc, en naar alle waarschijnlijkheid ook minder voorspelbare testbehoeften in te vullen.
Welke oplossing bedrijven ook kiezen, ze zullen altijd een strategische partner voor quality-assurance nodig hebben met voldoende bagage en knowhow om hen bij te staan in het bepalen van de beste aanpak voor het gestroomlijnd testen van hun applicaties.
Quality-assurance bepalende factor voor het succes van een bedrijf
Bedrijven hebben nood aan strategische tests en een quality-assurancepartner die hen in staat stelt een maximale ROI te realiseren voor hun IT-systemen door een beproefde, gestructureerde aanpak van softwaretesting. Ze hebben nood aan quality-assurance die de vereiste systemen en applicaties aflevert, een snellere time-to-market garandeert en kostenefficiënt werkt voor elk IT-project. Met minder zouden ze nooit genoegen mogen nemen.