Veilingsites verantwoordelijk voor schokkendste bedrog
Bedrog op online veilingsites is een wijdverspreid en hardnekkig probleem. Dat blijkt nu ook uit de campagne Het Schokkendste Bedrog die de FOD Economie in maart opzette in samenwerking met Radio 1, VivaCité en BRF.
Trouwe luisteraars van Peeters & Pichal kan het niet ontgaan zijn. Begin maart heb ik samen met Sven en Annemie de aftrap gegeven van Het Schokkendste Bedrog, een actie om de consument bewust te maken van bedrieglijke handelspraktijken. Heel de maand hebben de mensen kunnen stemmen over die vormen van bedrog die hen het meest choqueren. Het was onze bijdrage tot de internationale Fraud Prevention Month, zoals die ieder jaar in 27 verschillende landen georganiseerd wordt.
De resultaten van de campagne verrassen mij niet. Het internet is de plaats bij uitstek voor koopjes, en dus ook voor consumentenbedrog. Veel mensen houden er een financiële kater aan over. Wie de moeite neemt om het bedrog te melden (via het online meldpunt www.ecops.be) kan er wel op rekenen dat de Federale Computer Crime Unit van de federale politie de zaak onderzoekt.
Veel consumenten voelden zich ook bedrogen door ongewenste sms’jes, phishing, namaakgeneesmiddelen, dure vliegreizen, afgedwongen aankopen en bedrijvengidsen. Al die vormen van consumentenbedrog werden op de radio geïllustreerd met concrete, herkenbare voorbeelden, en voorzien van commentaar door experts ter zake. En dat was uiteindelijk de bedoeling van deze campagne: interactieve communicatie met de consument, constructieve samenwerking met de betrokken instanties. De bijhorende website blijft trouwens online, inclusief tips, informatie en podcasts van de uitzendingen.
U hebt vanaf nu in elk geval geen excuus meer om nog bedrogen te worden op eBay, Kapaza of eender welke andere veilingsite.