Outsourcing: waarom buiten zoeken?

Voor de kennis, flexibiliteit, kwaliteit of gewoon voor het geld? Er zijn diverse redenen om outsourcing te overwegen. Maar niet elke reden is vandaag evenveel van tel.

De waarom-vraag zou de eerste vraag moeten zijn die u zich moet stellen als u een min of meer ingrijpend outsourcing-initiatief overweegt. “Zeker als het om een min of meer strategisch project gaat”, bevestigt Gert Liebens, research director bij Gartner. We doorlopen de belangrijkste redenen voor outsourcing.

1.) Om kosten te besparen
Door de moeilijke economische omstandigheden draaien veel bedrijven hun euro’s wel twee keer om en zetten ze hun IT-leverancier onder druk. Voor de aanbieders komt het er dan op aan om hun eigen kosten naar beneden te halen en dus zelf efficiënter te gaan werken.

“Ze moeten schaalvoordelen halen uit het standaardiseren van hun eigen IT-infrastructuur, en die van hun klanten", aldus Liebens. Door de crisis liep ook een aantal outsourcingdossiers vertraging op of werden de deals kleiner.

Dat de prijs een heet hangijzer is, bevestigt ook Dominique Kindt, countrymanager van Equaterra. “Klanten blijken vandaag meer tevreden over de dienstverlening van hun IT-leverancier. Maar over de prijs zijn ze vaak minder tevreden. Die is volgens hen nog vaak te hoog en niet marktconform.”

Toch hangt kostenbesparing niet enkel af van de conjunctuur, maar ook van de ervaring van de klant. Belangrijke factor is in de hoeveelste generatie van outsourcing een bepaalde klant zich bevindt. In de eerste generatie ging het meest om de pure kostenbesparing met rigide contracten waar men moeilijk op of af kon schakelen.

“Klanten worden meer matuur, met outsourcingcontracten van de tweede en derde generatie die kunnen steunen op eerdere ervaringen, zowel goede als slechte”, vertelt Joris Van Dijck, strategic outsourcing manager bij IBM Belux. “Klanten stellen meestal meer realistische doelstellingen. Al blijft de kostprijs, gelet op de huidige economische toestand, toch nog een van de belangrijkste drijfveren.”

2.) Om kosten te beheersen
Waardoor we meteen terechtkomen bij een andere drijfveer voor outsourcing: de kostenbeheersing. “Je kan het ook wel beschouwen als de voorspelbaarheid van de dienst die de outsourcer u levert”, weet Kindt. “Bedrijven werken met vorkcontracten waarbij je meestal wel weet wat je krijgt. Zo kan je flexibel zijn met het volume.”

Naast flexibiliteit verwacht de klant een heldere overeenkomst. “In vergelijking met vijf jaar geleden moeten outsourcers meer transparantie bieden, zowel op inhoudelijk, technisch als financieel niveau”, vertelt Luc De Clerck, managing director van Cegeka. “Klanten die voor miljoenen euro’s hun informatica uitbesteden, willen weten hoeveel marge je neemt.”

3.) Om sneller op de bal te spelen
Elders op deze website leest u over de opmars van cloudcomputing, een trend die ook de outsourcingsector aandoet. “Naast infrastructuuroutsourcing zal naar verwachting software-outsourcing in externe datacenters mainstream worden, onder invloed van deze sterke cloudcomputing-trend”, weet Luc De Clerck.

“Vandaag neemt hij daarbij vaak enkel het technische of systeembeheer op zich. In de toekomst verwachten we dat de outsourcingspecialist ook de functionele verantwoordelijkheid toebedeeld zal krijgen, waarbij hij de toepassingen aanpast aan nieuwe zakelijke behoeften van de klant.”

Cloudcomputing dient ook een hoger doel: de mogelijkheid om qua capaciteit snel te schakelen. Een andere reden waarom bedrijven de markt opgaan.

“Outsourcing zit in een opwaartse trend omdat meer en meer bedrijven heel lenig willen zijn in hun systemen, en deze willen kunnen veranderen naargelang de wensen van hun klanten en de fluctuaties in de markt”, vertelt Kris Poté, vicepresident marketing & communicatie bij Capgemini.

“Dat is vaak niet mogelijk met eigen mensen, en dus is er gespecialiseerd personeel voor nodig met de juiste competenties die afhankelijk zijn van project tot project.”

4.) Om de kwaliteit te verbeteren (of op peil te houden)
Bedrijven outsourcen omdat ze hun dienstverlening kunnen garanderen. “Wanneer je kan zeggen: mijn outsourcer is mijn IT-afdeling, dan heb je onmiddellijk alle competenties in je bezit om direct te kunnen ageren. Outsourcing is dus het middel bij uitstek om technologisch aan de top te blijven”, weet Poté.

Sommigen wijzen zelfs op de aanstormende trends die op uw IT-afdeling afkomen. “Denk maar aan demografie, sociale netwerken, globalisatie en klimatologische veranderingen”, haalt Michel Verwaerde, salesdirector van T-Systems aan. Een flexibele en dynamische ICT-omgeving kan, volgens hem, het bedrijf beter ondersteunen om de aanstormende trends succesvol te trotseren.

“De snelheid en flexibiliteit die een ICT-afdeling aan haar bedrijf dient te leveren, kan vaak efficiënter en effectiever bereikt worden met een outsourcingpartner, dan dat men dat alleen moet doen.”

5.) Om expertise aan te trekken
Het intrekken van externe kennis was altijd een van de hoofdredenen voor outsourcing, maar is de laatste jaren wat naar de achtergrond verschoven. Dit kwam ook doordat er door de crisis interne werkkrachten vrijkwamen. Bedrijven die hun IT uitbesteden, verwachten technologische expertise naast kennis in de kernprocessen van het bedrijf.

“Nieuwe technologieën bezorgen de IT-afdeling een behoorlijke last”, weet Jean-François Guerrier, service development director bij Fujitsu. Hij verwijst naar virtualisatie, een van de belangrijkste opkomende technologieën in de IT-afdeling, waar bedrijven soms danig mee worstelen. “IT-afdelingen hebben de juiste skills nodig. En die zijn eerder zeldzaam.”

businessflexibiliteititprofessionalkenniskwaliteitoutsourcingtrendsentips

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken