Het is Tech Data menens met het aanreiken van informatie aan zijn resellers. Nadat resellers eerder al informatie op hun website konden krijgen via td.content, zijn nu ook de modules td.mailer en td.shop gestart. En na de zomer kan de reseller via advertenties op zijn website geld verdienen dank zij td.advertising.
Voor zijn hele td.media concept ging Tech Data uit van de vaststelling dat de meeste resellers niet voldoende tijd en middelen hebben om hun website up to date te houden en regelmatig van verse informatie over nieuwe producten en promoties te voorzien. Uit onderzoeken van organisaties als IDC en Gartner is gebleken dat negen op tien klanten die op zoek zijn naar een oplossing, die eerst op het internet zoeken. Naast onafhankelijke nieuwssites waar nieuws en besprekingen staan, worden ook sites van leveranciers bezocht. Daar staat veel informatie, maar voor de aankoop zelf verwijst een partner locator door naar de reseller. En al te vaak staat op diens site geen informatie.
Vorig jaar werd td.content voorgesteld tijdens meet-it. td.content is een mechanisme dat er voor zorgt dat de website van de reseller constant voorzien wordt van de meest recente productinformatie. Deze dienstverlening is gratis en de koppeling naar de informatie verloopt automatisch.
Mailings leiden naar shop
In een tweede stap kunnen resellers nu ook gebruik maken van td.mailer. Dat is een e-mail campagne tool die volledig opgemaakte HTML-mailings van de deelnemende vendors beschikbaar stelt. Die mailings kan de reseller vervolgens in zijn eigen huisstijl naar zijn eigen klantenbestand sturen. “De td.mailer software wordt lokaal op het computersysteem van de reseller geïnstalleerd,” zegt channel development manager Karel De Meersman van Tech Data. “De reseller behoudt dus volledige controle over zijn klantenbestand en informatie. Bovendien bespaart de reseller kostbare tijd.” Het gebruik van td.mailer kost 695 euro per jaar.
td.shop van zijn kant is een webwinkel die de eindgebruiker van de reseller een gebruikersvriendelijke tool biedt om producten te kopen bij de reseller. Om de oplossing ten volle te automatisering, is een link mogelijk met de Tech Data SAP systemen. Resellers kunnen de td.shop grotendeels aanpassen, zodat bijvoorbeeld individuele klantenprijzen kunnen ingesteld worden. De reseller kan klanten importeren vanuit diverse bronnen en kan heldere overzichtslijsten exporteren. td.shop kost 125euro per maand.
Nu al zijn 600 resellers ingeschreven voor td.content en 260 maken er effectief gebruik van. Anderen activeren td.content binnenkort. “Nu td.shop & td.mailer gelanceerd zijn verwachten nog een extra boost voor td.content. Bedoeling is om op termijn al onze klanten van deze dienst gebruik te laten maken,” zegt De Meersman. Resellers hoeven niet alle modules te nemen, maar de combinatie ervan levert toch extra resultaat op. “td.mailer kan bijvoorbeeld rechtstreeks linken naar producten in td.shop, en td.mailer kan zorgen voor extra trafiek, waar td.advertising straks voor inkomsten zal zorgen.”
Uitbreiding
Een dozijn vendors steunt td.media (Acer, Cisco, HP Supplies, Microsoft Software, Microsoft Hardware, OKI, Packard Bell, Symantec, Trend Micro en VMWare), binnenkort komen er nog anderen bij, onder meer Logitech, HP PSG, CheckPoint, Samsung en Toshib. “Daarnaast zijn er ook onze eigen initiatieven zoals Document Management Solutions, Start 2 Surf & Oxygen. We streven naar een 30-tal vendors.”