Opbrengst Google-reclame eindelijk duidelijk
Google heeft eindelijk verduidelijkt hoe het inkomstenaandeel voor websitebeheerders die gebruikmaken van de reclamedienst AdSense wordt berekend.
Googles reclameplatform AdSense omvat verschillende diensten. Over de verdeling van de inkomsten uit de twee populairste diensten, AdSense for content en AdSense for search, is nu eindelijk duidelijkheid.
Ads by Google
Websitebeheerders die AdSense for content gebruiken, en dus advertenties op hun pagina aanbieden met de vermelding Ads by Google, ontvangen 68% van de inkomsten die Google genereert uit de gepubliceerde advertenties. Dat gebeurt al sinds de introductie van de dienst in 2003.
Voor AdSense for search, dat websitebeheerders een eigen venster met zoekgerelateerde advertenties aanbiedt, wordt 51% van de reclame-inkomsten uitgekeerd. Dat percentage is stabiel gebleven sinds 2005, toen het voor het laatst verhoogd werd.
Raadsel
Vooral kleinere gebruikers moesten jarenlang raden hoe hun deel van de koek uit de reclame-inkomsten berekend werd. Grotere partners onderhandelen meestal over een vaste prijs met de zoekgigant.
Hoe de inkomsten uit de AdSense-diensten voor mobiele applicaties, RSS-feeds en games worden berekend, kan Google nog niet kwijt. “Deze producten evolueren snel en bijgevolg hebben we nog geen duidelijk beeld op de kosten die erbij komen kijken”, lezen we op de Google-blog.