VoIP: meten is weten
We telefoneren al meer dan vijftig jaar en doen dat vlot. Hoe de spraakpakketjes vervoerd worden, zal de gebruiker worst wezen. Wat ze wel belangrijk vinden, is de goede kwaliteit van de verbinding en het stemgeluid. Dus bezint eer ge begint met VoIP?
Enkele jaren geleden waren de technologieën inderdaad niet matuur genoeg om een goede kwaliteit te verzekeren op het IP-netwerk. Dat is niet langer het geval. Het succes van een VoIP-project hangt af van het goede beheer van de nieuwe stromen door informaticabestuurders.
VoIP, of IP-telefonie zo u wil, behoort tot een nieuwe projectcategorie die de informaticadirecties nog niet goed kennen. Tot voor kort moesten ze zich niet bekommeren om telefoonoproepen, omdat die circuleerden op een apart netwerk met aparte teams (‘facilities’). De convergentie van de applicatieve en telefoniestromen op een enkel netwerk leidt onmiskenbaar tot extra gegevenstrafiek op het IP-netwerk en men neemt best een aantal voorzorgsmaatregelen. Elk VoIP-project moet beginnen met een analyse van het bedrijfsnetwerk, een exacte steekproef van het breedbandverbruik, eventuele pieken, enzovoort. Door het verbruik in kaart te brengen en naast de telefoonhistoriek te leggen, krijgt men zicht op de bandbreedte die men nodig heeft om een goede kwaliteit van de IP-telefoniedienst te garanderen, zonder daarbij in te boeten op reactiesnelheden van de andere bedrijfstoepassingen.
Liever pilootprojecten dan een big-bangaanpak
Zoals zo vaak in IT is de big-bangaanpak ook voor VoIP niet de beste optie. Zelfs met exacte netwerkmetingen en steekproeven op zak, kiest men best een stapsgewijze aanpak. Idealiter neemt men een proefsite waar de kwaliteit van de nieuwe IP-telefonie gemeten kan worden. De keuze van de site is belangrijk: hij moet representatief zijn voor het latere gebruik van het systeem in de onderneming. Ook daar zijn de meetinstrumenten van cruciaal belang om de kwaliteit van de telefoniedienstverlening precies en objectief te meten op het niveau van de eindgebruikers. Zodra de VoIP-dienst hapert, hebben de gebruikers immers geen objectieve mening meer. Met een goede diagnose onder de arm kan men de juiste acties toepassen om VoIP in de hele onderneming uit te rollen. De VoIP zal niet haperen!
In IT Reseller 25 (publicatiedatum 18 juni) verschijnt een volledig dossier over Voice over IP.