Ricoh kiest voor Ingram Micro

Printer en copierfabrikant Ricoh was op Business Village de jongste aanwinst in de portfolio van Ingram Micro. “Pas deze week werden alle contracten getekend,” zegt IT channel manager Christian Van Bavel.

“Twee jaar geleden zette Ricoh op Europees vlak een project op om meer indirect te gaan verkopen, New Selling Power. We stelden immers vast dat twee derde van de printerverkopen via distributie gaan. En daarbij is het belangrijk dat je snel kan leveren. Op die manier kwamen we bij Ingram Micro terecht.” Ricoh verdeelt in België ook via Copaco, maar die distributie verloopt grotendeels via Nederland.
 
De keuze voor Ingram Micro werd grotendeels genomen omwille van het aankoopgedrag van de resellers. “We merkten dat bij 85 procent van de resellers de toepassingen van Ingram Micro constant open staan, dat maakte onze beslissing makkelijk,” zegt Van Bavel.
Ricoh verwacht heel veel van de relatie met Ingram Micro. “Via hen krijgen we toegang tot een groot aantal resellers.” Het bedrijf stelt zich wel bescheiden op: “we zijn nieuw op de mark, dus beginnen we onderaan de piramide.” Volgens Van Bavel onderscheidt Richo zich onder meer door het feit dat Ricoh alleen business-to-business printers verkoopt. Hij wijst ook op de eigen helpdesk die Ricoh in België heeft voor zowel zijn resellers als zijn eindklanten. “En bovendien hebben we door onze grote installed base aan copiers constant 250 techniekers die ter plaatse problemen kunnen gaan oplossen.”
 
Het allerbelangrijkste argument voor de reseller moet volgens Van Bavel echter de marge zijn. Doordat Ricoh geen eindgebruikersprijzen publiceert, kan de reseller zelf bepalen hoeveel marge hij neemt. “Wil een reseller 25 procent marge nemen, dan kan dat.” Interessant is ook de verkoop van supplies. Er bestaan geen witte producten van de Ricoh-supplies, en ook daarop kan een mooie marge gerealiseerd worden.
 
Tijdens Business Village bracht Ricoh een speciale promotie: een bundel van vier printers voor een spotprijs van 750 euro, ruim honderd euro minder dan de normale prijs. Deze actie loopt nog tot eind juni.
 
Bij Ricoh is er veel aandacht voor de Gelsprinters, die nu al aan hun vierde generatie toe zijn waarbij zowel de gelkop als de gel zelf vernieuwd zijn. “Met een dergelijke printer kan je zowel labels en enveloppen als foto’s afprinten,” zegt Sam Verhaegen. “Dat doet geen enkele andere leverancier ons na.”
businessbusiness villageeventsingram microitresellerricoh

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken