Mercedes gaat voor Voice over IP
Bij de Antwerpse vestiging van Mercedes-Benz wordt momenteel volop gewerkt aan de implementatie van een Voice over IP systeem. Door op deze nieuwe vorm van telefonie over te stappen, wil de autodealer beter bereikbaar zijn, kosten besparen en flexibeler kunnen werken.
Mercedes-Benz Antwerpen wilde de bereikbaarheid van haar diensten voor haar klanten verbeteren. “We willen het filiaal zijn met de best gestroomlijnde communicatie, ” aldus Raf Gielen, gedelegeerd bestuurder bij Mercedes-Benz. Hij koos SieCom als telecompartner om die doelstelling mee te realiseren.
“Onze garage beschikt over verschillende afdelingen, allen met uiteenlopende openingsuren. De reparatiedienst is open van de vroege ochtend. De showroom opent haar deuren later, maar is ook open op zaterdag. Door onaangepaste telefonie duurde het in het verleden te lang vooraleer de klant bij de juiste persoon terecht kwam,” licht Raf Gielens toe.
Het oude telefoniecontract van Mercedes-Benz liep ten einde. Extra budget voor investering in nieuwe telefonie was er eigenlijk niet. “De besparing op de abonnementskosten die SieCom kon aantonen met haar voorstel in samenwerking met Telenet, deden ons overstag gaan, samen met het feit dat het voorstel werkelijk op onze maat werd gemaakt”.
SieCom installeerde bij Mercedes-Benz Antwerpen een full IP telefooncentrale (PABX) met een uitgebreide onthaalapplicatie (call center). Op datavlak werd een integratie naar VoIP mogelijk gemaakt. High end switches van Enterasys maken telefonie over het internet in de toekomst mogelijk.
Mike De Ridder, senior account manager bij SieCom geeft een voorbeeld van een nood van de klant waaraan tegemoet werd gekomen met de totaaloplossing: “We voorzagen een rapportagetool die het toelaat om een zicht te hebben op waar elke telefoon binnenkomt. Voor het eerst zal het management van Mercedes-Benz Antwerpen kunnen terugvallen op statistieken om effectief naar oplossingen toe te werken.”
De gebruiksvriendelijkheid van de telefonie werd eveneens verhoogd: “Medewerkers zullen op eender welke plek kunnen inloggen en bereikbaar blijven op eenzelfde nummer. Dit is een ander voorbeeld van een vraag van de klant waaraan werd voldaan met de gekozen full IP telefooncentrale,” zegt Mike De Ridder.
Het neusje van de zalm zal de implementatie van een ingenieus afhaaksysteem zijn. “De klant van Mercedes-Benz zal dan via een keuzemenu actief vragen kunnen beantwoorden. De technologie is in staat om deze antwoorden op te slaan, zodat de juiste medewerker van Mercedes-Benz de klant verder kan verder helpen,” licht De Ridder toe.
Tegen half december zal de installatie bij Mercedes-Benz Antwerpen compleet zijn. Door de reeds aangetoonde besparingen besliste het bedrijf om de operatordiensten tijdens de komende maanden ook in de vestigingen in Borgerhout, Schilde en het truckcenter op Linkeroever te uniformiseren naar Telenetlijnen.
In de volgende editie van IT Reseller, die op 18 juni verschijnt, publiceren we een dossier met verschillende cases over hoe bedrijven Voice over IP gebruiken en hoe ze met resellers samenwerkten om dit te installeren.