Technologie met ethische principes
Consumenten en bedrijven zijn steeds meer gesteld op duurzame producten. Biogroenten, herbruikbare luiers en ethisch beleggen, het zijn thema’s die niet langer niche zijn. Het Belgische United Pepper speelt op die trend in met zijn duurzaam gefabriceerde technologieproducten.
United Pepper (www.unitedpepper.org) is al een tijd actief, en bracht onder meer al 30.000 ecologisch verantwoorde webcams op de markt. Het bedrijf kende echter vorig jaar een nieuwe start en wordt nu geleid door een drietal dat gepokt en gemazeld is in de IT-sector: Jean-Pierre D’Haese (ex-Alcatel, ex-NextiraOne), Xavier Petre (ex-Adecco, ex-Scitex, ex-Cisco) en Marc Aelbrecht (ex-Cisco en columnist in IT Reseller).
De producten van United Pepper worden gemaakt van natuurlijke materialen zoals kapok, biokatoen en zand uit de Mekong delta en behoorden tot de eerste elektronicaproducten die al in 2007 het Fair Trade label meekregen. “Ondanks de wereldwijde economische crisis groeide de omzet aan Fair Trade producten in 2008 wereldwijd met 22 procent en in een aantal landen zelfs met meer dan 50 procent,” zegt Marc Aelbrecht. Tegelijk blinkt het United Pepper gamma ook uit door zijn gevoel voor design, ook al een trend in de markt.
Home Tablet
United Pepper mikt met zijn producten zowel op de business-to-business als de business-to-consumer markt. Aan B2B-kant wil het bedrijf inspelen op de trend naar ‘corporate social responsability’: ondernemingen willen klanten en overheden tonen dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen, wat zich kan uiten in liefdadigheid of in het inzetten van Fair Trade producten als relatiegeschenk of voor gebruik door de eigen werknemers. Anderzijds mikt United Pepper ook op de consument die een mooi ontworpen product wil of uitdrukking wil geven aan zijn voorkeur voor ecologische Fair Trade producten.
Het product waarmee United Pepper momenteel het meeste impact in de markt wil maken is een Home Tablet, uitgerust met een Atom processor, touchscreen en diverse uitbreidingsmogelijkheden via USB en kaartlezers. “Apple is de markt hier aan het klaarmaken voor tablet pc’s, en op die golf gaan wij meegaan,” zegt Aelbrecht. Daarom komt er binnenkort ook multitouch tablet bij. “Het specifieke aan onze Home Tablet is de keuze van operating system, dat kan Windows 7 zijn, of Linux. Maar we hebben ook al tests gedaan met Android en Google Chrome, en ook dat loopt prima.” Naast deze tablet biedt United Pepper ook webcams, USB-hubs en universele kaartlezers. De tablets kunnen ook een alternatief vormen voor bedrijven die hun werknemers liever niet met iPads uitrusten omdat de IT-afdeling geen Apple ondersteunt.
Recent sloot United Pepper een akkoord met het Chinese bedrijf Innovasians, en dat moet het gamma de komende tijd verder uitbreiden. Bovendien beschikt dat bedrijf ook over technologie om diverse producten uit afbreekbaar materiaal te produceren.
Verdeling
United Pepper heeft een aantal gesprekken gevoerd met distributeurs, maar werkt momenteel rechtstreeks met een aantal resellers. “Vooral met resellers die zelf software hebben die ze in een verticale sector samen met de tablet kunnen verkopen.” Referenties zijn er onder meer al in de auto-industrie en de gezondheidszorg. United Pepper staat deze resellers met hun eigen expertise van het platform bij.
“Resellers kunnen de producten van United Pepper in hun gamma opnemen om zich te onderscheiden met producten die niet alleen goed ogen, maar ook nog eens op maatschappelijk verantwoorde manier geproduceerd zijn.” Voor ketens die producten willen personaliseren biedt United Pepper ook de mogelijkheid om producten onder white label te produceren.