DBFact blijft groeien in markt voor resellers
“DBFact is geen boekhoud-, of facturatiepakket, het is een strategische tool die een reseller heel veel geld kan opleveren.” Zo positioneert managing partner en DBFact product specialist Alex Dossche van The Missing Link zijn product. DBFact wordt door steeds meer distributeurs en resellers gebruikt, en stelt op meet-it een aantal nieuwigheden voor.
DBFact werd vijftien jaar geleden ontwikkeld. In tegenstelling tot andere pakketten die in die tijd het levenslicht zagen, is het geen boekhoudpakket waar later facturatie en relatiebeheer aan toegevoegd werden. “Het was in de eerste plaats een commercieel pakket, waar de boekhouding ook een logisch gevolg van was,” zegt Dossche. “Wij vonden dat niet de boekhouding, maar de klant, met zijn specifieke wensen en noden, de belangrijkste schakel is om een bedrijf succesvol te maken.”
DBFact wordt momenteel door een 2000-tal klanten dagelijks gebruikt. In de loop der jaren is DBFact steeds meer uitgegroeid tot een tool die ook heel wat IT-resellers gebruiken. Dat komt onder meer doordat ketens of aankoopgroeperingen zoals Selexion, Exellent, EP:, Expert, BIASS, Connect-IT en QCom deels of geheel gestandaardiseerd zijn op DBFact. Een ander deel van het succes is te vinden in de XML-integratie die DBFact koppelt aan de elektronische bestelsystemen van distributeurs. Niet alleen grote distributeurs als Ingram Micro, Tech Data en Copaco zorgen voor een dergelijke koppeling, ook ‘kleinere’ distributeurs als Diditrade, 2by2 of recent nog Intronics zijn momenteel op het systeem aangesloten. “Op die manier kan de reseller vanuit één enkel systeem zoeken welke producten waar beschikbaar zijn aan de beste prijs.” Het bestellen loopt volledig automatisch en op basis van gegevens in real time, terwijl voor sommige distributeurs ook een heleboel back-office activiteiten via DBFact geregeld worden.
“Een reseller die goed leert werken met DBFact kan heel veel strategische informatie halen uit het pakket,” zegt Dossche. Volgens Dossche kan iedere reseller zijn voordeel doen met DBFact, indien hij een winkel met een kassa en een eigen technische dienst heeft en een zekere omzet haalt. De investering in DBFact is bijzonder snel terugverdiend, zegt Dossche. Hij haalt onder meer het voorbeeld van de Gentse reseller Codima aan. “De zaakvoerder verzekerde me dat hij nu op twee uur tijd doet wat hem vroeger anderhalve dag per week kostte. DBFact zorgt er voor dat een reseller meteen kan antwoorden op elke vraag van een klant. Die betere zorg voor klanten zorgt gegarandeerd voor een grotere omzet.”
Op meet-it (16 september) worden een aantal nieuwigheden gelanceerd voor DBFact. Zo ondermeer versie vier van de XML-integratie met distributeurs, met onder meer bevestigde levertijden, de mogelijkheid om SBO’s en CarePacks te bestellen, en om continu de beschikbaarheid van producten te checken. Verder komt er ook een nieuwe module, die helpt bij de afhandeling van de RMA’s. DBFact heeft een eigen stand op meet-it waar deze nieuwe functionaliteiten gedemonstreerd worden.