Nieuws

Stijgende interesse voor managed services

 

Het model van managed services wapent de reseller tegen de prijserosie in de servicemarkt. Dat zegt Kaseya, een producent van software voor IT-dienstverleners.
 
Het concept van managed services zorgt voor een fundamentele verandering in de relatie tussen de IT-dienstverlener en zijn klanten. In het klassieke model levert de reseller diensten om bij de klant een concreet probleem op te lossen. Het idee van managed services draait die redenering om. De reseller verkoopt en beheert een bepaald niveau van dienstverlening. Anders gezegd: de klant betaalt aan de reseller een vaste prijs om zorgeloos op IT te kunnen rekenen, niet om her en der brandjes te komen blussen.
 
Het Britse Kaseya ontwikkelt software waarmee IT-dienstverleners de machines van hun klanten van op afstand opvolgen, beheren en onderhouden. “De markt voor managed services is de voorbije jaren sterk gegroeid”, zegt Arne van Balgoijen, senior sales engineer bij Kaseya. “Met name de kmo rekent er steeds meer op dat haar reseller voor managed services kan zorgen. Zo hoeft de kmo zelf geen eigen IT-medewerker in dienst te nemen.”
 
Andere aanpak
Toen prijserosie de marge op de hardware verkleinde, is de reseller zich op de verkoop van dienstverlening gaan richten. Vandaag vindt in die markt dezelfde evolutie plaats. “We zien dat nu al sterk in de VS en het VK,” zegt George van Brugge, country manager Benelux bij Kaseya. “Resellers die aan het klassieke break-fix model vasthouden, krijgen het moeilijk. Ze moeten de zaken duidelijk anders aanpakken.” Managed services vormt daarbij volgens Kaseya de meest logische zet.
 
Vanaf 2011 biedt Kaseya zijn software ook via de cloud aan, waardoor de reseller nog sneller de stap naar managed services kan zetten. Concreet beheert de reseller het IT-park van zijn klant dan aan de hand van software die via Kaseya in de cloud beschikbaar is. Arne van Balgoijen: “Op die manier is er voor de reseller geen investeringsdrempel meer. We verwachten veel van het nieuwe model, omdat het de ideale formule biedt voor kmo’s – en daar zijn er in België nu eenmaal veel van.”
businessitresellerkaseyamanaged servicesproduct

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken