Chief Information Officer: functie met vervaldatum
Enige tijd gleeden zat ik in JFK International Airport, New York, te wachten op een vlucht richting Europa. Een man aan het tafeltjes naast mij las een boek met een veelkleurige cover en de titel Practical IT Service Management. Nu is ITSM voor mij bijna dagelijkse kost. Ik vond het dan ook aangenaam een partner in crime tegen te komen in deze saaie luchthaventerminal.
Ik introduceerde mezelf kort en we wisselden naamkaartjes uit. Op dat van hem zag ik in grote letters ‘CIO’ staan. We begonnen te praten over de moeilijkheden waar IT-verantwoordelijken vandaag mee geconfronteerd worden, zowel in de VS als in Europa.
De nieuwe commodities
De man vertelde me dat hij al ruim twintig jaar in de IT-sector werkt en gaf in een notendop zijn beeld van de evolutie die IT heeft doorgemaakt. Hij stelde dat we, in het Westen althans, minder en minder afhankelijk worden van technologische aspecten. "De techniek achter IT is gemeengoed", zei hij.
Daarmee bedoelde hij dat deze bestaat uit alledaagse, relatief goedkope en gemakkelijk verkrijgbare producten. Werd het succes van een bedrijf vroeger afgemeten aan de gebruikte technologie, dan is dit nu de manier waarop bedrijven hiermee omgaan.
Bedrijven kijken nu veel kritischer naar de manier waarop IT-goederen gebruikt worden om zakelijke processen beter, sneller en vooral goedkoper te maken. De uitdaging voor de CIO is tweeledig. Vooreerst dient hij slim en kostefficiënt te investeren in informatiesystemen en kennis.
Ten tweede moet hij deze op de juiste manier aansturen om IT-diensten te ontwikkelen die voor de klanten een meerwaarde genereren. Hiermee had de Amerikaan treffende definities gegeven van sourcing en governance.
Op een bepaald moment haalde ik aan dat de bewuste middelen of resources vandaag de dag lang niet zo tastbaar en controleerbaar meer zijn als vroeger. Spreken we over moderne IT-middelen, dan hebben we het voornamelijk over volgende elementen. Ten eerste hebben we de getalenteerde en ervaren mensen, die vaak schaars zijn.
Daarnaast zijn er de serviceproviders die graag duurbetaalde servicecontracten ondertekenen en zodoende beloftes maken die ze met moeite kunnen nakomen. Verder zijn er de door ITIL voorgekauwde processen en procedures die werknemers meestal niet respecteren. Zij nemen hierdoor te veel tijd in beslag nemen en verhogen de foutenmarge.
Gemiddeld 8 maanden
Ik voelde mee met de CIO en vroeg hem hoe lang hij deze stress nog zou volhouden. Hij verschoof zijn stoel wat dichter naar me toe en liet me raden hoe lang een CIO, in de de VS, gemiddeld in functie blijft. Ik had geen flauw idee. Mijn gesprekspartner vertrouwde me toe dat menig CIO elk jaar opnieuw verantwoording moet afleggen.
Niet alleen over de kostprijs van de IT-middelen maar ook over de meerwaarde die deze al of niet hebben opgebracht. Met half toegeknepen ogen zei hij toen op dreigende toon “als de mening bestaat dat de meerwaarde lager ligt dan de kostprijs, ben je gezien”. Hij voegde er nog aan toe dat een een Amerikaanse CIO gemiddeld 8 maanden in functie blijft.
Ik repliceerde begripsvol “CIO kan voor niets anders staan dan voor Career Is Over”.