Nieuws

App-ontwikkelaars veroveren gsm-wereld

Onlangs heeft in Barcelona het Mobile World Congress plaatsgevonden, de jaarlijkse hoogmis van de gsm-industrie. Sterren genoeg op de rode loper, maar eigenlijk ging er toch vooral aandacht naar de ontwikkelaars van mobiele apps. Zij bestormen sinds enkele jaren het gsm-firmament. En wat blijkt? Ze gaan ook steeds vaker met de prijzen aan de haal.

In 2008 hadden de vijf traditionele telefoonproducenten nog een marktaandeel van 80%. Vandaag is dat gedaald naar ongeveer 60%. Wat is er gebeurd? De gsm-waardeketen wordt steeds nadrukkelijker ingepalmd door internetgiganten zoals Google, Microsoft en Apple. Hun smartphones en tablets zijn de toegangspoort tot het mobiele internet geworden. En het zijn de ontwikkelaars van apps die in grote mate bijdragen tot het succes van al die smartphones.

Apps, het nieuwe web?
Vanwaar overigens dat succes van apps? Apps zijn een revolutionaire nieuwe manier om informatie te presenteren. Want anders dan bij gewone webpagina’s kan die informatie gemakkelijker worden gepersonaliseerd én tegen betaling worden aangeboden.

De mobiele ontwikkelaars, die aan de basis liggen van die telecominnovatie, ontwikkelen hun producten rechtstreeks voor zogenaamde appstores. Tot nog toe zijn het vooral de grote internetbedrijven die er het best in slagen om zich te omringen met een sterke ‘appcommunity’, wat niet zo vanzelfsprekend is.

Even terzijde: momenteel bestaan er nog meer dan tien verschillende platforms voor smartphones. Maar het lijkt een kwestie van tijd voordat de consument knopen gaat doorhakken: Nokia lijkt dat alvast begrepen te hebben en is een smartphone-applicatieverbond aangegaan met Microsoft.

De mobiele ontwikkelaar schittert
Het is dus allerminst verwonderlijk dat er in Barcelona zoveel aandacht ging naar de nieuwe sterren, de ontwikkelaars van mobiele apps. Bijvoorbeeld, het Finse bedrijf Rovio schitterde met zijn Angry Birds, een spelletje dat al miljoenen keer werd gedownload.

Peter Vesterbacka van Rovio legde uit dat dit succes zeker niet vanzelf kwam. Angry Birds is het 51ste spel van dit bedrijf en de ontwikkeling ervan duurde ettelijke maanden. Het spel kreeg volgens een uitgekiende strategie een ander gezicht naargelang van het mobiele platform (Apple, Android, Symbian…): bijvoorbeeld betaald in de appstore, gratis in de Androidstore maar met reclame in het spel, enzovoort.

Schijnt voor iedereen de zon even hard? Toch niet. Het is drummen in de apps-markt en lang niet iedereen boekt snelle instantsuccessen. Als ontwikkelaar van een mobiele applicatie moet u ervoor zorgen dat uw applicatie bovenaan in de charts komt te staan. Alleen zo wordt ze opgemerkt en frequent gedownload.

Gsm-makers hebben apps nodig
Sommige ontwikkelaars laten gaandeweg de verkoopsprijs van hun applicaties dalen en trachten dat goed te maken door er grotere aantallen van te verkopen. Maar dat houdt ook een risico in. Het is lang niet zeker dat die ontwikkelaars in 2011 voldoende marge zullen realiseren, met de 70-30-commissieregel die momenteel in de meeste appstores wordt toegepast. Volgens mij zal het model van applicatiemarkten binnen afzienbare tijd door velen in vraag gesteld worden.

Maar toch ben ik ervan overtuigd dat de toekomst aan de apps is. Want de gsm-producenten hebben apps nodig om hun smartphones aan de man te brengen. Bovendien ontdekt een steeds groter deel van de klanten het mobiele internet en beginnen steeds meer bedrijven zich af te vragen of zij hun aanwezigheid op dat mobiele web niet beter moeten uitbouwen.

Dat alles is goed nieuws voor de naar schatting 300 ontwikkelaars van mobiele apps in ons land. Laat ons hopen op een degelijke en geïntegreerde projectaanpak, waardoor valkuilen zoals de hype rond het bouwen van websites in 2001 en de daaropvolgende zeepbel dit keer vermeden kunnen worden.

appsblogbusinessdevelopmentinnovatieitprofessionalmobielontwikkeling

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken