Nieuws

Hoe gaat uw bedrijf om met zwarte zwanen?

In ons dagelijks leven hebben we de gewoonte ons voor te bereiden op de meest waarschijnlijke scenario’s. Helaas zijn het niet alleen dergelijke gebeurtenissen die een impact hebben op ons leven. In zijn boek De zwarte zwaan illustreert Nassim Nicholas Taleb duidelijk het fenomeen van ‘het hoogst onwaarschijnlijke’. Zwarte zwanen staan voor zeldzame gebeurtenissen die een impact hebben op ons leven.

 

Het fenomeen van het hoogst onwaarschijnlijke beperkt zich niet alleen tot financiële crisissen. We worden er regelmatig mee geconfronteerd. Denk bijvoorbeeld aan hoe we proberen de bezoekersaantallen van websites te voorspellen, zodat deze niet overbelast raken. Of hoe we proberen geschikte procedures op te stellen die moeten worden gevolgd in geval van een technisch probleem.

Neem nu de luchtvaartsector en de impact die een natuurfenomeen zoals de vulkaanuitbarsting in IJsland heeft gehad op de boekingssystemen. Het grote aantal geannuleerde boekingen en herboekte vluchten zorgde zowel voor problemen bij de systemen als bij de reisagenten en andere gebruikers van deze systemen. Of denk bijvoorbeeld aan het effect van de stakingen van luchtverkeersleiders in Spanje, treinbegeleiders in België en machinisten in Frankrijk op de transportsector.

Er zijn ook enkele websites die het nieuws hebben gehaald toen ze op bepaalde momenten niet in staat waren te voldoen aan de vraag. De website europana.eu moest al de dag na de lancering een maand offline worden gehaald. En in Nederland was de website mijnpensioenoverzicht.nl het slachtoffer van zijn succes. In het begin werd slechts 5% van de vragen behandeld.

Na afloop proberen mensen te verklaren wat er gebeurd is. Vaak luidt de conclusie achteraf dat de gebeurtenis te voorspellen was. In plaats van uit te zoeken hoe we onverwachte situaties beter kunnen voorkomen, moeten we ernaar streven systemen te implementeren waarmee we ons beter kunnen voorbereiden op onvoorziene gebeurtenissen.

Een van de sterke punten van een suite zoals IBM WebSphere ligt in de krachtige mogelijkheden van de oplossing om uitzonderlijke situaties en onvoorziene gebeurtenissen aan te pakken. Dergelijke oplossingen bieden het hoofd aan gebeurtenissen zoals overbelasting. Dit kan zich bijvoorbeeld voordoen op de website van een onlinewinkel door een toename van het aantal bestellingen tijdens de feestdagen. Deze oplossingen kunnen prioriteit geven aan aspecten die het belangrijkst zijn voor het bedrijf.

Kortom: er bestaan tal van tools voor bedrijven die dynamischer het hoofd willen bieden aan hun eigen behoeften en deze van hun klanten. Zelfs aan onverwachte behoeften.


Met een bijdrage van Daniel Dumas, IBM WebSphere software

Voor meer informatie:
//www.ibm.com/software/websphere

 

blogbusinessflexibiliteitIBMitprofessionalsmartwebsphere

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken