Nieuws

Is uw bedrijf een kameleon?

Klanten stemmen met hun voeten: staat iets hen niet aan, dan wandelen ze weg. En dus moet je als bedrijf jezelf snel aanpassen aan hun noden om ze tevreden te houden.

Een potentiële klant moet enkele dagen wachten tot zijn nieuwe bankrekening wordt geopend, of de lening wordt goedgekeurd waarmee hij de aanschaf van zijn nieuwe woning wil financieren.

Een gezin dat is getroffen door een overstroming die het grootste deel van de meubels en woning heeft vernield, moet weken of zelfs maanden wachten tot het van zijn verzekeringsmaatschappij de schadevergoeding ontvangt waar het gezin recht op heeft. De pijnlijk lange wachttijd zorgt ervoor dat de uitzichtloze situatie van het gezin blijft aanslepen.

Een burger die tal van investeringen heeft gedaan om zijn huis te renoveren en rekende op subsidies en stimuleringsmaatregelen van de overheid, wordt geconfronteerd met financiële moeilijkheden omdat de beloofde subsidies op zich laten wachten.

Aanpassingssnelheid
De snelheid waarmee we ons kunnen aanpassen, is van cruciaal belang om te overleven. Dit geldt zowel voor de natuur als voor ons dagelijks leven, zowel voor dieren als voor bedrijven. Maar terwijl de kameleon snel van kleur verandert om zich aan te passen en te overleven, gebeurt de aanpassing bij bedrijven niet altijd even snel.

De regels waaraan bedrijven zijn onderworpen, veranderen nochtans regelmatig. En de frequentie van deze veranderingen wordt steeds hoger door factoren zoals concurrentie, regel- en wetgeving en globalisering. Hierdoor is hun ecosysteem voortdurend in evolutie. Bedrijven werken in een steeds complexere omgeving, waardoor het van essentieel belang is dat ze zich continu en steeds sneller kunnen aanpassen.

Klant verloren
In de drie aangehaalde voorbeelden is de kans groot dat de betrokkenen zullen overstappen naar een andere bank of verzekeringsmaatschappij, of bij de volgende verkiezingen voor een andere partij zullen stemmen. Als consument, klant of burger verwachten we van bedrijven en organisaties een steeds hogere reactiesnelheid. We willen steeds sneller worden geholpen.

In de zakelijke wereld wordt het woord agility gebruikt om te verwijzen naar de flexibiliteit van bedrijven om zich snel en efficiënt aan te passen aan veranderingen in hun omgeving. Niet alleen wat je doet is belangrijk, maar zeker ook hoe je het doet.

Dit soort situaties kan gemakkelijk worden vermeden door de desbetreffende medewerkers, afdelingen en bedrijven in staat te stellen hun regels en bedrijfsprocessen aan te passen aan gebeurtenissen en steeds sneller veranderende factoren. En dit zonder dat men eerst een lange ontwikkelingscyclus moet doorlopen.

Ook belangrijk is dat de huidige mogelijkheden om regels en bedrijfsprocessen aan te passen, bedrijven in staat stellen beter te documenteren wat ze doen en hoe ze het doen. Dit leidt tot betere bedrijfsvoering.

IBM WebSphere biedt tools die bedrijven helpen de samenwerking te verbeteren tussen business- en IT-professionals, waardoor ze noodzakelijke veranderingen sneller kunnen doorvoeren in hun bedrijf.

Tal van bedrijven hebben al de beslissing genomen gebruik te maken van oplossingen die hen helpen hun flexibiliteit en aanpassingsvermogen te verbeteren en tegelijkertijd de kosten in verband met de steeds grotere behoefte aan aanpassing beter te beheersen.

blogbusinessflexibiliteitIBMitprofessionalsmartwebsphere

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken