Nieuws

iPhone 4: makkelijk is anders

Ik hou van mijn iPhone 4, ik kreeg hem voor mijn verjaardag. Een prachtig geschenk dat ik heb uitgelokt met een overvloed aan kristalheldere hints. Alles wat ik heb horen vertellen over de initiële user-experience klopt: als ik het doosje open, ligt de iPhone meteen te fonkelen. Geen disclaimers of overbodige handleidingen blokkeren mijn zicht. Ik word bijna gedwongen om hem snel uit te pakken.
 

Oeps: hij wil niet starten. Een kniesoor die daarop let: even de stekker erin en we zijn aan de slag. Niet dus! De iPhone 4 heeft immers geen normale simkaart, maar een mini-sim, wat je verplicht naar een Apple Store of een Mobistar-boetiek te gaan om je gegevens te kopiëren. Dat moet als je zoals ik overstapt van een ‘stenen tijdperk’-gsm. Ik hang dus voorlopig nog vast aan mijn oude telefoon.

Een belletje naar twee nabijgelegen Apple-winkels maakt al snel duidelijk dat ik van hen niet veel hulp hoef te verwachten. Ik trek dus naar een Mobistar-winkel op het eerste ogenblik dat mijn agenda dit toelaat: een woensdagnamiddag.

Mijn beste raad: bezoek geen telefoonwinkels op een woensdagnamiddag. Nadat ik een kwartier geprobeerd heb de aandacht te trekken van twee bodybuilder-employés die proberen indruk te maken op de massaal aanwezige schoolmeisjes, ben ik het beu. Ik vraag mijn partner om dit even te regelen. Mijn oude gsm werkt gelukkig nog prima.

Foute beslissing: mijn partner moet bewijzen dat én de gsm én de iPhone haar eigendom zijn. Wat ze niet kan, want dat is niet zo. Ze wordt ervan beschuldigd mijn gsm te hebben gestolen en de data op een iPhone te willen zetten. De Mobistar-mensen houden voet bij stuk: ik moet mij persoonlijk komen aanbieden. “Dan kunnen wij meneer meteen onze schitterende telefoon- en data-abonnementformules uitleggen”.

Ook als we vertellen dat ik al een telefoon- en data-abonnement héb, godbetert bij Mobistar, houdt men niet af: “Maar wij hebben veel dingen die hij nog niet kan weten.” Enfin, na verschillende telefoontjes, die mijn frustratiebestendigheid blijven testen, en na het doorfaxen van een kopie van mijn ID-kaart, worden de gegevens eindelijk overgezet.

Gratis gruwel
Ik start de iPhone mét MIJN simkaart, maar telefoneren is er nog niet bij. Ik word namelijk eerst verplicht de iPhone aan een computer te hangen waarop de gratis gruwel die iTunes heet draait. Ik ben al twintig jaar een fervente Mac-gebruiker en heb enkel een pc om spelletjes te spelen, maar iTunes is bedacht tijdens een collectieve off-day in Cupertino.

Ik ben de rest van de avond bezig me doorheen een set mysterieuze dialogen te werken, die er blijkbaar allemaal van uitgaan dat ik dingen weet waarvan ik niet op de hoogte ben. Wat moet ik bijvoorbeeld maken van onderstaande dialoog?

screenshot upload

Ik wil niet ‘Meer Leren’, ik wil ‘Telefoneren’. Download and Update dan maar. Maar wat ben ik aan het downloaden en updaten?

Telefoonregistratie

Nog zo’n mooie: ‘iPhone Number’. Geen idee wat ik hier moet invullen. Het serienummer van de iPhone wordt al weergegeven. Even googelen en… niemand weet wat je hier moet invullen. “Ik heb hier gewoon mijn telefoonnummer ingevuld”, “Ik heb hier een nummer ingevuld dat ik ergens op de laatste pagina van de handleiding heb gevonden”, “Ik heb hier zomaar wat cijfers ingevuld.”

Grr, ik vul mijn telefoonnummer in.

Gebruikersovereenkomst

Haat iedereen deze blokken ‘Legalese’ zo erg als ik? Als ik ‘I have read and agree to these terms and conditions’ aanvink, heeft Apple dan het recht een van mijn nieren op te eisen? Ik wil mij hier best over buigen, maar niet nu: ik wil mijn iPhone gebruiken.

iTunes-klacht

Doe iets aan iTunes
Wat nu weer? Nog maar eens googelen en deze boodschap blijkt absoluut en volledig normaal te zijn: “Gewoon OK klikken en opnieuw proberen. De tweede keer werkt het meestal.”

Zegt Apple niet zelf in zijn iPhone Human Interface Principles: “A user interface that is unattractive, convoluted, or illogical can make even a great application seem like a chore to use”?

Ik hou van mijn iPhone 4. Ik heb er sinds de woelige start van onze relatie al bijzonder veel plezier van gehad. Maar waarom doet Apple zo vreselijk zijn best om het gedoe rond de iPhone zo moeilijk te maken? Dat is toch ook een deel van de gebruikservaring? En doe alstublieft iets aan iTunes. Dank u.

appleblogbusinessgebruiksvriendelijkheidgsmiphoneitprofessionalitunesmobielsmartphonetelecomusabilityuser-experience

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren