Nieuws

Betere Wimbledon-ervaring dankzij IBM

Tijdens Wimbledon wordt de website van het tennistoernooi overspoeld door surfers. En sinds kort ook door iPad- en mobieletelefoongebruikers.

Dit is maar liefst de 125ste keer dat ‘The All England Lawn Tennis Club’ de organisatie van het oudste tennistoernooi ter wereld op zich neemt. Wimbledon wordt gekenmerkt door het groene gras, de witte kledij en de paars-groene clubkleuren, plus het feit dat hier een groot respect heerst voor traditie.

Deze traditie is echter geen synoniem van ‘oubolligheid’. Zo hebben de organisatoren van Wimbledon en IBM de handen in elkaar geslagen om de fans een verbeterde online-ervaring te kunnen aanbieden dankzij een officiële iPhone- en iPad-applicatie die je gratis kan downloaden. Deze nieuwe applicatie biedt tennisliefhebbers de mogelijkheid om onder andere de Wimbledonscores en -tweets live te volgen, spelersinformatie te bekijken, lotingen op te volgen en op elk moment toegang te hebben tot de laatste nieuwtjes.

Wimbledon wordt elk jaar een stad op zich, en daarom voorziet de applicatie eveneens een grondplan waarop je meteen kan zien waar bijvoorbeeld de verschillende pleinen, de dichtstbijzijnde toiletten en de geldautomaat zich bevinden.

Website
Ook de website van Wimbledon (wimbledon.com) werd voor de gelegenheid onder handen genomen. Een nieuw design zorgt voor een meer hedendaagse look en bezorgt de gebruiker een multimediale ervaring. Zo kan je live luisteren naar de Wimbledon-radio, de samenvatting bekijken van het tennisspel, blogs lezen en de scores van elk plein in realtime volgen. Vorig jaar bezochten maar liefst 12,3 miljoen bezoekers de website en met deze aanpassingen hoopt Wimbledon de fans een unieke ervaring te brengen.

Uiteraard heeft men ook hier aan het toenemend aantal smartphone- en tabletgebruikers gedacht. Zij kunnen terecht op de mobiele website m.wimbledon.com voor realtime scores, het toernooischema en informatie over de lotingen en spelers.

IBM helpt
Tijdens Wimbledon wordt de website explosief overspoeld door bezoekers. Elk jaar opnieuw doet de organisatie beroep op de cloudcomputingdiensten van IBM om deze piek van activiteit op te vangen. Als deze periode is afgesloten, keert men terug naar het normale activiteitsniveau van de website.

Daarnaast zorgt IBM voor een infrastructuur die alle data over verschillende platformen (web, mobile, iPhone en iPad) kan verspreiden. IBM voegde ook nieuwe diensten en platformen toe, zodat alle gegevens elk jaar opnieuw kunnen worden afgeleverd terwijl het drukke websiteverkeer beheerd wordt en kosten voor energie, opslagruimte en werkkracht gereduceerd worden.

PointStream
Voor de fervente tennisliefhebber is er ten slotte de PointStream-software. Deze oplossing geeft een visuele weergave van een bepaalde wedstrijd door de meest dominante speler in beeld te brengen en door een statistisch overzicht te geven van de breakpunten, fouten, dubbele fouten en aces. Via de technologie van predictive analytics gebruikt PointStream de gegevens van alle spelers en speelstijlen die de laatste vijf jaar zijn verzameld, om zo voorspellingen te doen over een wedstrijd voordat deze daadwerkelijk van start gaat

blogbusinesscloudIBMitprofessionalwimbledon

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken