NetApp bevestigt kanaalstrategie voor cloud
NetApp houdt vast aan zijn kanaalstrategie. Het bedrijf bevestigt dat het geen ambitie heeft om zelf clouddiensten uit te bouwen. Integendeel, het gaat resellers belonen voor clouddeals.
“De evolutie richting cloud is bijzonder belangrijk”, zegt Derrick Struys, area partner manager Belux bij NetApp. “We maken daarbij een duidelijke keuze. NetApp zet zelf rechtstreeks geen clouddiensten in de markt. Dat is de rol van onze resellers.” NetApp ondersteunt die strategie met zijn service provider-programma. “We hebben een go-to-marketstrategie voor de cloud ontwikkeld. De reseller hoeft zich daarbij niet noodzakelijk te beperken tot het aanbieden van de bouwstenen voor een cloudinfrastructuur.”
Tegelijk zorgt NetApp ervoor dat de reseller die in het cloudverhaal stapt daar geen commercieel nadeel van ondervindt. Het bedrijf renumereert ook de clouddeals die de reseller verkoopt. Voor resellers die sterk geworteld zijn in de traditionele verkoop van software en hardware verdwijnt daarmee een belangrijk voorbehoud tegenover de cloud. Zo kunnen ze ook makkelijker en met een beter gevoel inspelen op de vraag van klanten naar cloudoplossingen.
Twee stromingen
NetApp verwacht dat de meeste bedrijven de komende twee tot drie jaar de stap naar de private cloud zullen zetten. “We zien daarin twee grote stromingen”, zegt Derrick Struys. “Er zullen uiteraard grote spelers zijn die bedrijven de hele stack zullen aanbieden. De andere aanpak bestaat erin een best-of-breedoplossing te kiezen. Daarin zien we een belangrijke opportuniteit voor onze integratoren en resellers.”