Facebook laat je abonneren op websites
Facebook heeft een nieuwe knop voor websites. Hiermee kunnen gebruikers zich vanaf een site abonneren op updates via de sociaalnetwerksite.
Tot nu toe kon je een merk of een individuele pagina ‘leuk vinden’, maar voortaan wordt dat aangevuld met een subscribe- of abonneerknop. Wie erop drukt krijgt vervolgens alle updates van die website in zijn nieuwsoverzicht op Facebook.
Onder meer de Washington Post, The Huffington Post, Forbes.com en Newsweek hebben de knop al geïntegreerd. In bepaalde gevallen kun je je ook abonneren op specifieke redacteurs.
“De abonneeknop voor websites werkt net zoals de leuk-knop op Facebook. Zodra je hebt geklikt krijg je als gebruiker de publieke posts in je nieuwsoverzicht”, schrijft Facebookdeveloper Stoyan Stefanov in een blogpost. “Het abonneren zelf wordt ook gedeeld, waardoor anderen (Facebookvrienden) zich direct via de nieuwsfeed kunnen abonneren om het zo viraal te verspreiden.”
De knop zelf kan aan websites worden toegevoegd via een iframe of XFBML. Die laatste is een Facebook-specifieke XML-code waarmee je Facebookfuncties aan een webpagina toevoegt. In dit geval kun je met XFBML ook het aantal abonnees en de profielafbeelding van je abonnees tonen.