Wat zijn de trends in hosting en colocatie?
Zusterblad Smart Business Strategies deed een rondvraag naar de huidige trends in de webhostingmarkt. Zowel bij hostingbedrijven als bij datacenters die hun infrastructuur aanbieden voor externe hardware en software (colocatie in het jargon). Enkele trends:
– Meer groei. Van de crisis in pakweg de bankensector valt niet veel te merken bij hostingbedrijven. De meeste laten een mooie groei optekenen. Een hostingbedrijf als Combell groeit jaarlijks bijvoorbeeld met 25 à 30 procent. “Bedrijven van alle groottes en uit alle sectoren zien de voordelen in. Als hun bezorgdheden gedekt worden, zijn ze snel overtuigd”, stelt Olivier Malherbe van ClearMedia.
– Meer kwaliteit. De markt professionaliseert. “Wij zien een toenemende vraag naar kwalitatieve colocatie-oplossingen. De meeste professionele klanten hebben toenemende eisen qua veiligheid, bedrijfszekerheid en flexibiliteit”, vindt Frederik Dewulf van colocatie-aanbieder Interxion.
– Meer beheer. IT wordt belangrijker, en dus ook het hostinggedeelte. “Bedrijven gaan meer en meer op zoek naar hostingspecialisten die de ganse infrastructuurlaag aanbieden, met dan een sterke groei in het segment van managed servers”, aldus David Geens, topman van Nucleus. “Men wil gewoon een periodiek bedrag voor infrastructuur. Waarbij men een kost voor uptime wil betalen zonder zorgen over hoe die uptime tot stand komt.”
– Meer bewustwording. “Slagerij Verkampen verkoopt geen 100 gram ham minder als zijn site plat ligt; bij Kinepolis zijn de zalen ’s avonds leeg als de site overdag uit ligt”, stelt Geens. Kortom, hosting heeft zijn prijs en een goede Service Level Agreement kost geld.
“Meer en meer IT-managers staan open om een deel van de controle aan providers over te laten”, stelt Walter Van Uytven , director BeCloud van Belgacom. “Technologie verandert snel en hybride oplossingen worden meer en meer gemeengoed.”
– Meer groen. Ook al lijkt het de laatste tijd wat naar de achtergrond verschoven, het groene verhaal speelt ook bij hosting een rol. “Green computing speelt zeker een rol bij hosting”, beaamt arne Vandendriessche van Centric. “Bedrijven hoeven niet te investeren in dure hardware.”
– Meer specialisatie. Hosting is er in veel vormen en voor veel onderdelen. Maar bedrijven specialiseren zich in één bepaald domein. Dat brengt, zoals hoger reeds aangehaald, met zich mee dat iets als domeinregistratie soms bij een gespecialiseerde partij terechtkomt.
“Wij bieden eender welke domeinnaamextensie aan”, vertelt Bart Mortelmans van bNamed. “Dus niet enkel de .com en .be die iedereen aanbiedt. Maar echt elke mogelijk landcode en generieke extensie kan je bij ons vinden. En we gaan voor elke extensie zo dicht mogelijk naar de bron.”