Nieuws

Waarom zou je unified communication gebruiken?

Waarom zou je unified communication gebruiken? Dat lijkt eenvoudig: efficiëntere communicatie. UC biedt bedrijven en individuen de mogelijkheid om hun manier van interactie en het delen van informatie te verbeteren. Dat lijkt ook nodig. Bedrijven drijven alsmaar meer op kennis en informatie, en het delen hiervan moet altijd maar sneller gaan.

Ze zijn vandaag ook meer en meer virtueel georganiseerd en er wordt meer mobiel en internationaal gewerkt. Bovendien verwachten sommige gebruikers, met name de jongeren, dat ze bepaalde toepassingen kunnen gebruiken die ze ook thuis aanwenden. Een organisatie moet hier op inspelen. Door dit alles zijn de vooruitzichten van UC eerder beloftevol. De markt groeit nog.

Communicatie
Uit wereldwijd onderzoek van Loudhouse research blijkt bijvoorbeeld dat drie kwart van de CIO’s het komende jaar wil investeren in projecten die hun communicatie kunnen verbeteren. Oplossingen in UC worden ook meer en meer matuur, al is de markt nog in volle ontwikkeling.

UC kan besparingen opleveren, bijvoorbeeld omdat een bedrijf kiest voor VoIP, en daar later toepassingen bovenop bouwt en bijvoorbeeld gratis kan telefoneren tussen de verschillende vestigingen. “Elk bedrijf kiest daar zijn eigen weg”, stelt Filip Millet. “Sommigen beginnen met UC vanuit het vernieuwen van hun telefooncentrale.

Op vlak van voice zien we dat bedrijven met meerdere nationale vestigingen kiezen voor een zogenaamde SIPconnectie naar de operator. De trend waar ISDN als technologie op termijn vervangen wordt door IP-connectiviteit, versterkt zich”, stelt hij. “Voordeel voor bedrijven is dan dat ze geen ISDN-abonnementskost per vestiging meer moeten betalen.

Ze hebben dan ook geen nood meer aan zogenaamde lokale gateways per vestiging. Eigenlijk is dit een trend naar UC in de privécloud”, weet Millet. “Bedrijven kiezen vanuit die invalsbasis uit de integratie van andere communicatiekanalen. Andere bedrijven stellen bijvoorbeeld hun presence en berichtenverkeer centraal en maken van daaruit de overstap naar spraakverkeer.”

Zachte voordelen
Ondanks al dat fraais blijft de zogenaamde businesscase voor UC soms moeilijk. Efficiënte communicatie kan uw communicatiekosten doen dalen, maar vaak gaat het om zogenaamde ‘soft’-voordelen zoals productiviteitstoename.

Want in tegenstelling tot sommige andere domeinen in bedrijfssoftware zoals ERP (betere ondersteuning van bedrijfsprocessen) of CRM (betere klantenrelaties) is betere communicatie moeilijk zwart op wit te bewijzen. Ook al zijn de meeste aanbieders het daar niet mee eens en schermen zij met cijfers en onderzoek om de meerwaarde en productiviteitstoename van UC hard te maken.

Bovendien is het zo dat sommige bedrijven hun basiscommunicatievoorziening (met telefoon, e-mail en voicemail) momenteel simpelweg nog voldoende vinden. “We merken dat bij klanten en prospecten. Eigenlijk is het als met chocolade: men kan er uren over vertellen, maar men weet pas echt wat het is door het te proeven.

De echte meerwaarde van UC kan je eigenlijk vooral aantonen door ze te demonstreren”, stelt Baeten. “Pas dan begrijpen mensen vaak wat het voor hun organisatie kan betekenen.”

businesseffici-ntiegebruikitprofessionaltrendsentipsucunified communicationwaarom

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken