Twitter voert strijd op met Google+, Facebook
Met de aankoop van Posterous bereidt Twitter zich voor op voor de strijd met Facebook en Google+. Het ingelijfde blogplatform specialiseert zich in supersnel delen van tekst en foto’s, met gevoel voor privacy.
Twitter maakte dinsdag bekend dat het de staf van Posterous per direct inlijft, zonder specifiek te zeggen hoelang het blogplatform nog in de lucht blijft. Posterous is een concurrent van diensten als Tumblr en Wordpress en richt zich op bloggers die zelf willen bepalen met wie ze hun gedachten, afbeeldingen en links delen. Het biedt daarvoor ook mobiele apps aan voor Apple iOS en Google Android.
Privacy centraal
Een van de belangrijkste onderdelen van Posterous is Spaces, een eigen webdomein waar gebruikers content openbaar of privé met anderen kunnen delen. Dat moet vooral gemakkelijk zijn en met maximale controle: zodra je een blogpost met iemand deelt, wordt hij automatisch lid van een Space, waarna die er voor kan kiezen om alle volgende blogs te ontvangen in zijn email, eventueel inclusief afbeeldingen.
Volgens Posterous blijven Spaces na de overname gewoon intact, al geeft de dienst wel al instructies hoe leden hun blogs kunnen backuppen of overzetten naar een andere dienst. Dit zou kunnen betekenen dat de blogdienst hetzelfde lot zou kunnen ondergaan als Gowalla, dat offline werd gehaald kort nadat Facebook de locatiedienst had overgenomen.
Geslepen messen
Met Posterous haalt Twitter getalenteerd voetvolk in huis om gebruikers aan te trekken die naast de welbekende 140 karakters ook andere media willen delen met een vertrouwde groep contacten. Het is nog niet bekend wat de nieuwe eigenaar met zijn nieuwe aankoop gaat doen, maar een gedeeltelijke of volledige integratie zou Twitter een stuk meer armslag geven om Facebook en Google+ partij te bieden. Ook de recente aankoop van Tweetdeck past in die strategie.