Arrogant Apple
Het was een tweet van een collega. Apple weigert het e-book van marketinggoeroe Seth Godin aan de man te brengen, omdat de man erin verwijst naar andere boeken die te koop zijn bij Amazon.com, een concurrerende online shop.
Natuurlijk moet je zulke berichten altijd met een korrel zout nemen. Maar het zou me niet verbazen. Apple is hetzelfde bedrijf dat een nogal selectieve aanpak hanteert in zijn eigen App Store. Remember Phone Story, een spelletje waarin u Afrikaanse mijnwerkers moet aansturen om mineralen te vinden die ze gebruiken bij de fabricage van iPhones. De app overleefde het maar enkele uren. "Het is maar om te lachen", opperden de makers. Maar bij Apple dachten ze daar anders over. Exit Phone Story.
Overigens gaat het om meer dan wat apps en e-books. Dat Apple bijvoorbeeld zijn leveranciers onder enorme druk zet om steeds maar goedkoper en kwalitatiever te leveren, is bekend. Dat het tijdlang wantoestanden toeliet in sommige fabrieken eigenlijk ook. Ik geef toe: ook andere fabrikanten laten hun waren (deels) produceren in fabrieken zoals die van Foxconn, waar de iPhones en iPads worden gemaakt. Maar de meeste concurrenten moeten het stellen met erg krappe winstmarges. Bij Apple ligt dat totaal anders. Het betaalt zo"n 200 dollar voor elke iPhone, en verkoopt hem voor ruim het drievoud van dat bedrag.
De gevolgen laten zich raden. Apple heeft zo veel geld, dat het niet meer weet wat ermee aan te vangen. Het lijkt me de moeder van alle luxeproblemen. Het bedrijf zit op 100 miljard dollar cash dat het nu dan deels gaat teruggeven aan de aandeelhouders. Aan marketing moeten ze het niet besteden, want dat doen de media voor hen wel. Aan communicatie ook niet. Apple is zo goed als onbereikbaar voor de buitenwereld. Het is alom geweten dat het journalisten haat. En tegelijk is het ook het bedrijf dat de wettelijke garantie van 2 jaar aan zijn laars lapt. Apparaten zoals de nieuwe iPad worden verkocht met maar 1 jaar garantie, wat dus niet mag in ons land.
Op den duur vraag je je af: hoe lang komen ze hier nog mee weg? Hun producten zijn erg gebruiksvriendelijk en razend populair, maar het bedrijf zelf komt steeds meer onder vuur te liggen. Ik ben al 15 jaar business- en technologiejournalist. Jaren ging men stevig tekeer tegen Microsoft als meedogenloze monopolist. Vandaag is alleen al Apples iPhone groter dan Microsoft in zijn geheel. Apple is het nieuwe Microsoft, alleen is het veel arroganter.