Mydigipass.com wil 'sesam open u' van web worden
Belgische beveiliger Vasco Data Security wil alle onveilige online wachtwoorden vervangen door zijn eigen superlogin. Maar het moet daarvoor eerst nog het hele internet zien te overtuigen.
Vasco is nu vooral bekend van zijn digipass-kastjes, die mensen over de hele wereld gebruiken om online te kunnen bankieren. Met het zojuist geopende portaal Mydigipass.com moeten consumenten net zo veilig kunnen inloggen bij al hun favoriete webwinkels en diensten.
Mydigipass.com maakt gebruikt van twee factor-authenticatie, wat betekent dat je dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord combineert met een unieke gegenereerde code. Die code is afkomstig van een klein apparaatje ter grootte van een sleutelhanger, maar kan ook van een geschikt gemaakte laptop of smartphone afkomstig zijn, als die maar is uitgerust met een beschermingsmechanisme op chipniveau.
De nieuwe dienst werd in maart al aangekondigd voor ontwikkelaars, maar nu is het portaal in bèta geopend voor het publiek. Hoewel talloze bedrijven intern al Digipass-technologie gebruiken voor hun beveiliging, is het aantal deelnemers aan MyDigipass nog erg laag. Vasco wil op kleine schaal beginnen met werven en trekt aan het begin van de zomer naar Silicon Valley om daar de grootste techbedrijven te overtuigen.
Obstakels
Het Belgische bedrijf heeft nog een hele klus te klaren voor het de "sesam open u" van het internet kan worden. Het nieuwe portaal is gratis voor consumenten, maar eigenaren van webdiensten en webwinkels moeten in de buidel tasten voor de veilige toegangspoort.
Vasco rekent 2.000 euro als startgeld, goed voor 500 beveiligde gebruikers en 20.000 authenticaties. Dat laatste getal staat voor elke keer dat een gebruiker veilig via Mydigipass.com inlogt. Het bedrijf is echter vaag over de kosten voor diensten wiens klantenbestand een veelvoud van dit startpakket telt.
Reputatieschade
“Wij zijn het enige bedrijf ter wereld dat hier ervaring mee heeft”, zegt service director Wim Abraham. “Als webdiensten zelf een oplossing willen bouwen, staat hen dat vrij, maar hoe veilig gaat die dan zijn?”, voegt hij daar aan toe. Vasco wijst tijdens de lancering op Sony, dat door de inbraak op zijn PlayStation Network 171 miljoen dollar moest ophoesten voor reparaties, plus de opgelopen imagoschade.