Nieuws

De vermenselijking van Google

Op 15 maart kondigde Google aan dat het de werking van zijn zoekmachine grondig verandert. Het is niet de eerste aanpassing, maar de overgang naar "semantic search" belooft de grootste verandering in Google"s geschiedenis te worden. Maar wat is semantic search? Wat gaat er veranderen? En welke impact zal dat hebben op uw zoekresultaten?

Tot nu toe werkte Google’s zoekmachine op basis van trefwoorden: de zoekmachine had geen idee van de betekenis achter je zoektermen.

Dat gaat veranderen: semantic search zal ervoor zorgen dat de zoekmachine de betekenis van woorden en zinnnen leert kennen. Daardoor worden niet langer enkel trefwoorden vergeleken tussen query en website; ook de inhoud van de website en de betekenis van de query zullen tegen elkaar worden afgewogen.

Bovendien moet Google’s “begrip” van de zoekvraag ervoor zorgen dat bovenaan de zoekresultaten een antwoord op uw vraag wordt getoond.

Context en wereldkennis
Google’s semantische inzicht moet hulp bieden bij de verwerking van dubbelzinnige zoekopdrachten. In onze menselijke communicatie beschikken we over context en wereldkennis om met ambiguïteit om te gaan.

Dubbelzinnigheden worden razendsnel opgelost zodat we meestal zelfs niet merken dat er een probleem was. Daardoor zijn we ons er vaak helemaal niet van bewust dat we ambigue zoektermen intypen.

Een zoekmachine beschikt (traditioneel gezien) niet over die context en wereldkennis waardoor dubbelzinnigheden in de zoekopdracht tot minder kwalitatieve resultaten leiden. Bepaalde problemen worden al aangepakt doordat de machine trigram-gebaseerd werkt. Kort:er worden drie woorden tegelijkertijd verwerkt.

Woordcombinaties zoals “rode hond” worden daardoor opgepikt, zodat het soms lijkt alsof Google meer taalbegrip heeft dan we denken. De problemen worden op deze manier echter statistisch opgelost en niet via kennis. Google “begrijpt” dus niet wat je zoekt.

Semantic search zou daar verandering in moeten brengen: de zoekmachine zal niet enkel weten dat “rode hond” één begrip is, maar ook dat rode hond een ziekte is, waarvoor specialisten en medicijnen bestaan.

Entiteiten
Semantic search maakt gebruik van een indrukwekkend semantisch netwerk dat uit 200 miljoen entiteiten (personen, objecten, locaties) bestaat.

Die entiteiten zijn in het netwerk met elkaar verbonden op basis van onderlinge relaties en worden beschreven aan de hand van hun kenmerken of  attributen. Door de dingen om ons heen zo gedetailleerd mogelijk te omschrijven op een voor een zoekmachine begrijpelijke manier, krijgt Google Search ondersteuning van wereldkennis.

De context wordt geleverd door de kennis die Google heeft van zijn gebruikers (denk aan Google+, search history, enz…). Semantic search zal er dus voor zorgen dat Google net zoals wij over wereldkennis en context beschikt bij het analyseren van een zoekopdracht, waardoor Google search heel wat menselijker zou moeten lijken.

Gevolgen?
Wat betekent dat voor u als gebruiker? Betere zoekresultaten. Bovendien worden onethische SEO-technieken verder ingedijkt, zodat de kans dat je rommelwebsites in de zoekresultaten te zien krijgt heel wat kleiner wordt.

Wat betekent het voor de webmaster? Dat kwalitatieve inhoud nog belangrijker wordt en dat er meer moet worden nagedacht over de vragen die gebruikers stellen om een website te vinden.

Verder kan het zeker nuttig zijn om je website zorgvuldig te annoteren zodat de zoekmachine gemakkelijker begrijpt wat er staat.

Hoewel niets zeker is tot we semantic search aan het werk hebben gezien, kunnen we maar beter voorbereid zijn op de gestage vermenselijking van Google’s zoekmachine.

bingblogbusinessgoogleinternetitprofessionalsearchsearch enginezoekenzoekmachine

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken