Hoogvliet kiest voor zelfscansysteem Centric
Hoogvliet kiest voor zelfscansysteem Centric
Oostkamp 18 april 2012 – Een klein jaar geleden tekenden Hoogvliet supermarkten en IT-bedrijf Centric een groot contract om zestig winkels te voorzien van een innovatief zelfscansysteem, gebaseerd op handscanners van Motorola. Vandaag is Centric trots te kunnen communiceren dat de uitrol vlot verloopt, de 5de winkel is live gegaan en tegen oktober moeten alle zestig winkels up and running zijn.
Hoogvliet heeft met z’n 62 winkels een marktaandeel van 2,25% in de Nederlandse foodmarkt. De keten maakt deel uit van de inkoopcombinatie Superunie, wat de noodzakelijke schaalvoordelen oplevert. “Nederland is een agressieve markt, de prijzen liggen hier toch flink lager dan in België,” weet projectmanager Erik Schakenbos. En Hoogvliet is zelf ook een agressieve speler. “Je zou ons een service-discounter kunnen noemen. Recent besloot Hoogvliet om in het merendeel van haar verkooppunten Zelfscanning te installeren, in samenwerking met haar IT-partner Centric. “We hadden vroeger kassasoftware van NRS, een voorloper van Centric. In 2009 beslisten we om dat systeem te vervangen door Centric StoreWorld. Op dat platform bouwen we verder met nieuwe toepassingen, zoals nu dus Zelfscanning.”
[download_file]
De samenwerking verliep hoofdzakelijk met de Centric medewerkers in het Belgische Oostkamp. Bij de opzet van het systeem kwam wel heel wat maatwerk kijken. Specifieke vragen van Hoogvliet waren onder andere de koppeling met de klantenkaart, de mogelijkheid om met kooppunten te betalen, en de mogelijkheid om de handscanners ook bij de gewone lijnkassa’s in te leveren voor klanten die toch graag nog persoonlijk contact hebben met een caissière. Ook snelheid was een vereiste.
Toekomstplannen
En het blijft alleszins niet bij de zelfscanformule zoals ze nu bestaat bij Hoogvliet. Erik Schakenbos ziet nog heel wat innoverende perspectieven. “We gaan dit verder uitbouwen,” klinkt het beslist. “Momenteel broeden we op een systeem waarbij klanten thuis via hun klantenkaart kunnen aangeven of ze aan bepaalde voedselallergieën lijden. Als we die informatie doorsluizen naar de handscanner, zouden shoppers in de winkel een waarschuwing kunnen krijgen wanneer een product gluten bevat, bijvoorbeeld. We denken ook aan een concept waarbij we shoppers wanneer ze een bepaald product scannen, een alternatief product signaleren dat in de aanbieding staat. Of een huismerk wanneer ze een A-merk kopen. Nog een optie is, dat mensen thuis op hun PC een boodschappenlijstje kunnen maken, dat dan op de handscanner verschijnt.” Kortom, selfscanning is veel meer dan een bijkomende manier om af te rekenen in de winkel. En Hoogvliet is vastbesloten om zich verder te blijven profileren als een vernieuwende speler in het Nederlandse supermarktlandschap.
Meer informatie
Arne Vandendriessche
0478 – 34 78 32
Marketing Manager Centric Belgium