Cloud computing verandert het businessmodel
De voordelen van cloud computing zijn de voorbije jaren uitgebreid gedocumenteerd. Een betere efficiëntie en significante kostenbesparingen worden het vaakst genoemd. Maar de impact van cloud gaat verder dan dat. De implementatie van cloudoplossingen gaat naar de kern van een onderneming en kan – als driver van innovatie – het businessmodel van een bedrijf opnieuw vorm geven.
Meer en meer bedrijven zien dat ook in. Geschat wordt dat het aantal bedrijven die cloud computing inzetten om hun businessmodel een nieuwe wending te geven, in de komende drie jaar meer dan verdubbelt. Een evolutie die samenhangt met de toenemende mobiliteit in de businesswereld, hyperconnectiviteit, het stijgend belang van sociale media en de explosieve groei van beschikbare gegevens (big data) die bedrijven maximaal willen benutten.
Om inzicht te krijgen in hoe bedrijven de cloud op dit ogenblik inzetten en hoe ze dit in de toekomst willen uitbouwen, ondervroeg het IBM Institute for Business Value in het kader van de studie ‘The power of cloud. Driving business model innovation’ meer dan 500 ondernemingen en technologieverantwoordelijken wereldwijd.
Op dit ogenblik gebruikt slechts 16 percent van de respondenten al cloudoplossingen bij de ontwikkeling van nieuwe businessdomeinen of het hertekenen van de bestaande activiteiten. Maar tegelijk zijn ook een pak bedrijven overtuigd van de verdiensten van de cloud als driver voor hun businessmodel en hebben ze de cloud op de planning staan.
Tegen 2015 zou 35 percent van de ondervraagden cloudoplossingen willen inzetten om hun businessmodel te transformeren, meer dan een verdubbeling dus. Uit de studie blijkt dat bedrijven vooral hun heil zoeken in de cloud om de complexiteit te drukken en omwille van de schaalbaarheid en de kostenflexibiliteit van cloudoplossingen.
Groei en efficiëntie
Waarom cloudoplossingen bedrijven zo aantrekkelijk lijken, wordt duidelijk wanneer gevraagd wordt naar wat ze als de grootste uitdaging zien voor hun onderneming. Iets meer dan de helft van de respondenten antwoordt ‘het verbeteren van de efficiëntie binnen de organisatie’, een uitdaging waarvoor cloudoplossingen een vaak gesuggereerde oplossing zijn.
Opvallend is wel dat slechts 31 percent dit in de komende drie jaar nog als een topuitdaging ziet. Hun focus verschuift in de toekomst naar groei en projecten die vooruitgang stimuleren. Maar ook daar is de cloud nuttig.
We merken dat cloudadoptie niet langer louter wordt gedreven door IT, maar ook vanuit de business. 62 percent wil via de cloud de samenwerking met externe partners verbeteren, 57 percent ziet in de cloud een manier om via verticale integratie de kosten te drukken en voor 56 percent is het aanboren van nieuwe aanleverkanalen en markten een belangrijk objectief voor cloudadoptie.
Een valide redenering, zo blijkt ook uit IBM-onderzoek, want organisaties die hun businessmodellen aanpassen via de cloud slagen erin om sneller nieuwe producten en diensten te introduceren en nieuwe markten te veroveren.
De volledige studie kan je hier nalezen. Saul Berman, IBM global strategy consulting leader en co-auteur van de studie, licht in dit filmpje de belangrijkste factoren toe van cloud als driver voor het businessmodel van een bedrijf.