Google verdient nauwelijks aan Nexus 7
Analisten storten zich op Googles eerste merktablet en concluderen dat de verkoopsprijs de productiekosten nauwelijks overstijgt. Maar waar verdient de zoekmachine dan aan?
Onderzoeksbureau UBM TechInsights kwam al snel na de lancering van de Nexus 7 op de proppen met een schatting van de kostprijs, die uitkomt op 184 dollar. Als je rekent dat de Google-tablet voor 199 dollar in de winkel ligt, verdient het Amerikaanse bedrijf maar een schijntje per toestel.
De Nexus 7 wordt op ongeveer dezelfde wijze in de markt gezet als de Kindle Fire, een budgettablet van Amazon die draait op een aangepaste versie van Android. De Amerikaanse webwinkel verdient weliswaar iets meer per verkocht toestel, 46 dollar tegenover de 15 dollar winstmarge van de Nexus 7, maar dat is in beide gevallen verwaarloosbaar vergeleken met de winstmarges op Apples iPad, die uitkomt op 171 dollar per verkocht toestel.
Qua prijsstelling liggen de twee eerder genoemde Android-tablets dus op gelijke voet, maar de vergelijking begint mank te lopen als je naar de specificaties kijkt.
Waar voor je geld
Google heeft betere papieren in huis dan Amazon. Niet alleen heeft de Nexus 7 met een quadcoreprocessor en schermresolutie van 1.280 x 800 meer kwaliteit in huis, maar draait bovendien ook op de laatste versie van Android. Ook is een camera aan de voorkant gemonteerd voor videochats, iets wat je moet missen op de Kindle Fire en je krijgt bij Google de beschikking over Bluetooth en gps.
Uiteindelijk hebben beide bedrijven maar een motivatie voor het slijten van een tablet tegen zo"n bodemprijs: contentverkoop. Amazon leunt vooral op het aanbod van media en heeft ook een eigen appwinkel te bieden. Google heeft met Play een van de meest succesvolle digitale winkels in huis, maar zal zijn inkomsten volgens analisten vooral ook halen uit nieuwe advertentiegelden, al jaren zijn voornaamste bron van inkomsten.
Apple heeft de high-end tabletmarkt op dit moment in de knip, maar zowel de Kindle Fire als de Google Nexus 7 hebben het begrepen op een lager deel van de markt, met een andere strategie.
Het is daarom niet vreemd dat geruchten over een mini-iPad steeds sterker worden.