Bedrijven kunnen heel wat leren van hun klanten

De snelheid van zoekopdrachten en analyses is niet het enige dat een BI-gebruiker te danken heeft aan de consument, aldus James Richardson van Gartner; ook andere recente trends in BI-software zijn te danken aan de verhoogde verwachtingen die de eindgebruiker oplegt aan bedrijfssoftware door zijn of haar ervaring met consumententechnologie:

  • Meer interactiviteit en een duidelijkere interface
  • Mobiele BI
  • Self-service

Andere BI-trends, zoals scenariomodeling, zijn minder door het consumentengedrag beïnvloed. Al is de opkomst van cloud-gebaseerde diensten wellicht een wisselwerking tussen het bedrijfsleven enerzijds en de wereld van de eindgebruiker anderzijds.

Hoe dan ook zal de IT-afdeling van elk bedrijf moeten nadenken over een manier om beide types BI en analytics een plaats te geven binnen de ICT-infrastructuur en -strategie, meent Richardson: “ICT zoekt naar standaarden en controle, en de eindgebruikers willen gebruiksgemak en flexibiliteit.

Bedrijven zullen op zoek moeten naar een complementaire aanpak, waarbij traditionele rapporten en KPI’s zij aan zij leven met de sterkere visualisatie en zoekinterfaces. En waar de door de IT-afdeling gemodelleerde datawarehouses toch ruimte laten voor de door de gebruiker ineen gebokste datamarts.”

bedrijfbusinessbusinessintelligenceconsumentconsumerizationitprofessionaltrendsentips

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken