Facebook aast op de hashtag
Volgens de Amerikaanse krant The Wall Street Journal werkt Facebook in alle stilte keihard aan de inlijving van Twitters symbool nummer 1: de hashtag. Door een # hashtag naast het onderwerp van een tweet te zetten, worden automatisch alle tweets rond dat onderwerp gegroepeerd. Grote bedrijven gebruiken de hashtag steeds vaker als reclamemiddel en verwijzen er bij de lancering van een nieuw product ook naar in hun tv-commercials. Volgens Twitter toonden tijdens de uitzending van de Super Bowl ongeveer de helft van alle nationale reclamespots een hashtag. Facebook zou het iconische symbool van zijn concurrent nu willen inschakelen om alle berichten over een bepaald onderwerp te clusteren, en zo zijn gebruikers aan te zetten tot groepsdiscussies over dat onderwerp. The Wall Street Journall zegt zijn informatie te hebben van anonieme bronnen binnen Facebook. Met het inpikken van de hashtag hoopt Facebook meteen op een nog grotere hap van de online-reclamemarkt.
Heel ver hoeft Facebook haar hashtag-mosterd trouwens niet te halen: Instagram, de fotodienst die door Facebook is overgenomen, werkt al met hashtags die foto’s over een bepaald onderwerp verzamelen.