Nieuws

Samsung zet zwaar in op B2B

Niet zozeer van televisies of smartphones. De grote groei van het Zuid-Koreaanse concern Samsung moet van de B2B-markt komen, en hun printdivisie in het bijzonder.

Dat vertelde de fabrikant op een persconferentie in de marge van IT-beurs Cebit. “Vorig jaar behaalde Samsung een omzet van 185 miljard dollar. Voor 2020 ligt onze prognose op 400 miljard dollar”, vertelt JS Eun, vice president printing bij Samsung. “De B2B markt moet hiervoor zorgen. In de consumentenmarkt hebben we af te rekenen met een economische recessie, een prijsbewuste consument en het feit dat concurrenten makkelijker tot de markt kunnen toetreden.”

De B2B-markt van Samsung is de printerdevisie, een markt waar het de voorbije jaren al actief in was. “30 procent van dit departement staat al in voor bedrijven, de rest voor consumenten. Maar we rekenen erop dat het aandeel voor bedrijven de komende jaren zal toenemen”, vertelt Paul Fox, aan hoofd sales & marketing in Europa bij Samsung.

Het Koreaanse bedrijf haalde onlangs bij IBM een manager binnen die het Europese B2B departement moet leiden. Op Cebit stelde het een samenwerkingsverband voor met Getronics, voor projecten rond printing en document management in bedrijven.

Toch lijkt de weg nog lang voor Samsung. Zowat 93 procent van de omzet van Samsung komt van de eindconsument, voor onder andere televisies, smartphones of witgoed. B2B moet het doen met resterende 7 procent. De weg is dus nog lang.

b2bbusinessitprofessionalnieuwsprintsamsung

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken