“We zijn het derde grootste land na China en India”
Maandelijks kijkt één miljard unieke bezoekers naar een filmpje op YouTube. Dat maakte de videosite woensdagavond zelf bekend op haar blog. “Als YouTube een land was, zouden we nu het derdegrootste zijn na China en India”, schrijft het YouTube-team.
“Bijna een op de twee internetgebruikers bezoekt YouTube. Dat is tien keer het aantal mensen dat naar de Super Bowl kijkt.”
YouTube startte in februari 2005 bescheiden vanuit een klein kantoortje boven een fastfoodrestaurant in San Mateo, Californië. Amper een jaar later bekeken maandelijks 34 miljoen bezoekers honderdduizend videoclips per dag. Vandaag is YouTube eigendom van Google en is de site uitgegroeid tot een van de belangrijkste online-advertentieplatforms.
Volgens YouTube maken ze nu publiciteit voor alle grote merken. De digitale advertentiemarkt zou in de VS alleen al goed zijn voor 42 miljard dollar per jaar. Google zelf zwijgt in alle talen over de inkomsten van YouTube, maar analist Brian Wieser van het Amerikaanse consultancykantoor Pivotal Research, schat de reclame-opbrengst voor 2012 op 1,3 miljard dollar.