Trage reactietijd op e-shops tast omzet aan
Trage reactietijd op e-shops tast omzet aan
Het Amerikaanse onderzoeksbureau Aberdeen Group stelde vast dat minieme vertragingen in reactietijden op webwinkels tot dramatische omzetdalingen kunnen leiden. Voor een e-commercesite die 100.000 dollar per dag verkoopt, kan een vertraging van één seconde tot 2,5 miljoen dollar omzetverlies op jaarbasis veroorzaken.
"Beye, beye"
Klanten die niet meteen kunnen doorklikken op wat ze willen bekijken of kopen, haken ook heel snel af. Zo verlaat 54% van de bezoekers een webwinkel na amper twee slechte klikervaringen. 22% haakt al af na één slechte ervaring en surft meteen naar een concurrerende e-shop.
0,1 seconde
De gemiddelde gebruiker vindt 0,1 seconde een acceptabele responsetijd op zijn muisklik, wat vergelijkbaar is met de antwoordtijd bij zoekmachine Google. Bij een responsetijd van 2 tot 4 seconden beginnen bezoekers zich te enerveren. Als de responsetijd langer dan 10 seconden duurt, is de klant al lang gaan shoppen bij een andere webwinkel.