IT-onderhoud wordt amper in vraag gesteld
Cio’s zijn bang van leveranciers
Volgens Forrester Consulting missen veel bedrijven elk jaar een kans op een grote IT-kostenbesparing doordat ze verzuimen hun bestaande onderhoudscontracten goed tegen het licht te houden. Ook al leeft meer dan 75% van de cio’s zwaar onder druk om op IT te besparen, toch komen de meesten nooit op het idee om een nieuw of ander onderhoudscontract te onderhandelen. Amper 21% zegt bij onderhandelingen over service- en onderhoudscontracten gebruik te hebben gemaakt van concurrerende aanbiedingen van derde partijen. De rest zegt wel geïnteresseerd te zijn in een nieuw contract, maar laat het initiatief over aan de leveranciers.
Nieuwe hardware
79% van de cio’s laat zich zelfs door vaste leveranciers overhalen om de hardware eerder te vervangen dan nodig is. “Bedrijven gaan automatisch op het advies van de leverancier af, waardoor ze geen oog meer hebben voor winst die te behalen is met het oprekken van de levenscycli van hun hardware”, stelt Forrester streng. 85% van de cio’s geeft zelfs zonder verpinken toe dat ze hun netwerkapparatuur niet zouden hebben weggedaan als de leverancier hen niet onder druk gezet had door de ondersteuning van de ene op de andere dag te beëindigen.